0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: DR har gjort et scoop med filmserie fra oscarvinder

Steve McQueens tv-serie om sort immigrantkultur i London er en antologi med fem gode selvstændige film, og en af dem er så overvældende, at den ville få topkarakter som biograffilm.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Des Willie / Amazon Prime Video
Foto: Des Willie / Amazon Prime Video

Letitia Wright kunne vinde en Oscar for sin præstation i rollen som den britiske Black Panther-aktivist Altheia Jones-LeCointe, hvis ikke filmen ’Mangrove’ var en del af filmserien ’Small Axe’, der er produceret til tv. Foto: Amazon Prime

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er et scoop for DR, at de i dag kan lægge den oscarvindende instruktør Steve McQueens mastodontiske filmserie ’Small Axe’ op på dr.dk. Og det er en gave til seere, der savner store cinematografiske oplevelser i en tid, hvor biograferne holder lukket.

For nok er antologien om undertrykkelse og modstand i det vestindiske immigrantmiljø i London fra 60’erne til 80’erne produceret som en tv-serie til BBC, men hvert afsnit er mere at betragte som en selvstændig film, som fortjener den privilegerede opmærksomhed, en biografpremiere ville få.

Det skyldes ikke bare længderne, som varierer fra en til to timer, men først og fremmest det kunstneriske niveau i stilen, tyngden i narrativet og kraften i skuespillet, som man genkender fra McQueens spillefilm som ’12 Years a Slave’, ’Shame’ og ’Hunger’.

Særligt film nummer to, ’Lovers Rock’, er et overvældende filmværk, der ville få topkarakter, hvis det skulle anmeldes selvstændigt.

Filmen bliver siddende i kroppen som en fysisk oplevelse, en sensuel forførelse fra det dansegulv, der udgør det meste af filmens scenografi. Men også som en knude i mellemgulvet efter en mavepuster, da man efter en time i pardansens intime rum flås ud af hypnosen af aggressivt festende mænd, der giver luft til frustrationerne til dj’ens huggende beats og minder om, at der er en verden af sociale spændinger uden for døren.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«