0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny Disney-film er fremragende animeret action og en scenografi-fest for ører og øjne

Raya er endnu en gæv animationsheltinde af den slags, der klarer ærterne selv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Disney+
Foto: Disney+

I Disneys efterhånden justerede syn på køn og verden er både pigen Raya og dragen Sisu fulde af kampgejst.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En gæv og særdeles våbenfør asiatisk pige, der kæmper for at redde sit folk og sit land, mens hendes høvdingefar er bogstaveligt lammet – det er et ret godt billede på den tiltrængte justering af kønsroller og verdensbillede, Disneys animationsstudier har gennemført over et par tiår, så de nu er køreklare til streamingbombardementet fra Disney+.

Det er slut med de passive pigebørn, som i mere end et halvt århundrede, fra ’Snehvide’ (1937) til ’Skønheden og udyret’ (1991), blev hentet fra centraleuropæisk eventyrtradition i romantisk aftapning for at sidde og vente på at blive reddet af en anderledes handlekraftig drømmeprins. Nok fik nogle af dem (og ikke mindst deres modparter, skurke og skurkinder) mytisk kvalitet, men oldsager er de. Da den gamle inspiration fra Andersens ’Snedronningen’ endelig blev til ’Frozen’ i 2013, måtte historien da også vrides til ukendelighed, bl.a. for at imødekomme et nyt årtusinds kønsrollekrav.

Nu er det de seje tøser, der kører med klatten. Og helst fra Asien eller Oceanien. Som nu Raya her: en køn pige fra en udefinerbar fortid i et lige så udefinerbart land – Kina? Laos? Nepal? – som vokser fra 10-11 til måske 15-17 år, mens hun klarer ærterne, helt uden romantisk bistand fra noget andet af vor tids mange mulige køn. Hjælp får hun i stedet af en legesyg og ret henrivende turkisblå drage ved navn Sisu. Som den sidste levende af sin art gemmer den sig i en klippegrotte fuld af fælder, men Raya får gang i den kampgejst, dragens navn lover.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i filmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærl