0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter fra Kim Skotte: 'Flugt' er en helt usædvanlig og vigtig dansk film

Danske ’Flugt’, som vandt hovedprisen i dokumentarkategorien på Sundance og blev udtaget til Cannes, er virkelig vellykket som personlig flygtningefortælling.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Se traileren til 'Flugt'. Kilde: Reel Pictures

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

At vælge animation kan måske lyde som en omvej til virkeligheden, men kan faktisk vise sig at være en genvej til at nærme sig den. Som det stærkt demonstreres i Jonas Poher Rasmussens ’Flugt’, der i en dokumentarisk animation fortæller den afghanske flygtning Amins voldsomme og omtumlede livshistorie.

Siden Ari Folmans banebrydende ’Waltz with Bashir’ i 2008 brugte animation som en metode til at komme tæt på israelske soldaters traumatiske erindringer om krigen i Libanon i 1982, har rustik animation – eventuelt kombineret med fragmenter af dokumentarisk arkivmateriale – udgjort en særlig æstetik med en pointe, der rækker langt ud over det æstetiske.

Ikke kun af økonomiske årsager er udtrykket en animation, der er meget langt fra den lækkert glidende udgave, man kender fra Disney. Den ’hakkende’ tegnefilm giver en paradoksal form for autenticitet. Man føler, at man er tæt på et stof, som det ellers ville været svært at nærme sig filmisk. En visuel afdækning af personlig beretning, som af gode grunde ikke findes dokumenteret andre steder end i hovedpersonens delvist slørede erindring.