0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er op til Gud og solen at våge over disse børn. Ingen andre gør det

Majid Majidi lavede oscarnominerede film i 1990’erne og forstår stadig kunsten at lave film, der appellerer til hjertet på tværs af kulturkløften.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kilde: Angel Films

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den iranske filmtradition for socialrealistiske dramaer uden omsvøb tilhører ikke kun kontroversielle instruktører som Jafar Panahi, der gang på gang udsættes for censur og husarrest.

62-årige filmveteran Majid Majidi benytter sig ikke i samme omfang som de systemkritiske iranske instruktører af subtile undertekster. Den religiøse Majidi, der engang trak en film fra at blive vist i Danmark i protest mod Muhammedtegningerne, kan siges at operere inden for systemet i Iran. Men det betyder ikke, at han er ukontroversiel. Hans storfilm om profeten Muhammeds liv vakte således for få år siden furore hos mange fundamentalistiske muslimer, men det handlede måske mere om de ’ophavsretslige’ stridigheder mellem shia og sunni?