0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kort sagt: Cannes var sjovt, grotesk, queer, udfordrende og sjældent belærende

Kommentar. Årets filmfestival i Cannes var en fascinerende mangehovedet drage, men blev tæmmet af jurymonstrets pæne guldpalmevindervalg, britiske Ken Loach.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
fra filmen
Foto: fra filmen

Kritikeryndling. Jurymonstret endte med ikke at give kritikernes rekordstore favorit en eneste pris, Maren Ades 'Toni Erdmann'.

Cannes
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Cannes
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes var muligvis mesterværksløs, men den sprudlede som en drage med mange hoveder.

Den tilhørte de kvindelige hovedroller: Isabelle Hupperts grumsjove underfundighed i Paul Verhoevens voldtægtsthriller ’Elle’ (måske forresten et mesterværk?), Elle Fannings forråelse i danske Refns ’Neon Demon’, Sandra Hüllers vrede komik i ’Toni Erdmann’, den brasilianske diva på 65, Sonia Braga, som potrygende, liderlig, intellektuel bad ass i Kleber Mendonça Filhos’ ’Aquarius’ – og så den overraskende prisvinder Jaclyn Jose for sin stærke rolle i filippinske Brillante Mendozas ghettofamiliedrama, ’Ma’ Rosa’.

Kun tre af 21 instruktører i Cannes’ hovedkonkurrence i år var kvinder: Tyske Maren Ade med hendes brillante, alvorlige komedie ’Toni Erdmann’, britisk films ultraseje auteur Andrea Arnold og franske Nicole Garcias historiske drama om en nerveramt romantiker ’Mal de Pierre’.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere