0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kritik Klassisk Tati-komedie holder endnu

Sommeren byder på et prisværdigt gensyn med den poetiske komik i Tatis første film om monsieur Hulot.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR-foto
Foto: PR-foto
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I det prisværdige gensyn med Tatis i alt (kun!) fem film præsenterer Øst for Paradis-importen her den første af de i dag mytologiske film med instruktøren selv som monsieur Hulot. Den sort-hvide film er fra 1953 og blev – midt i de amerikanske mainstream-lystspils glansperiode – et europæisk gennembrud for genoplivet filmkomik af Buster Keatons karat.

Kritikken af det ’moderne’ liv (automatiseringen, trafikken, campinglivet osv.) er ikke endnu blevet hovedsagen her, hvor den åndsfraværende, piberygende og storkebyggede Hulot – videreudviklet fra postbuddet i ’En festlig dag’ – skaber halløj på badehotellet med sine klodsede forsøg på belevenhed over for hele galleriet af spøjse typer.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere