0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Londonkvartetten

Nogle betragter åbenbart stadig filmatiserede teaterstykker som en særlig fin form for filmkunst. Det er svært at se anden forklaring på de mange Golden Globe-nomineringer til Mike Nichols' filmversion af Patrick Marbers teaterstykke 'Closer'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

- PR-foto

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et begavet kammerspil og en syrlig sædekomedie, men 'Closer' bliver aldrig mere end et kultiveret tidsfordriv.

I London bliver den glatte journalist (Jude Law) vild med en sprælsk ung pige (Natalie Portman). Så bliver han vild med en fashionabel fotograf (Julia Roberts), men ironisk nok bliver fotografen takket være journalisten i stedet vild med en liderlig læge (Clive Owen).

Årene går, og hvem mon i længden er mest vild med hvem? Rigtig påtrængende at finde et svar føler man ikke, det er. Bergman ville være faldet i søvn på halvvejen med disse mennesker og deres dramakvartet.

Filmens forløsende figur er lægen Larry, der af Clive Owen bliver spillet frem som et interessevækkende sammensat menneske. Owens Golden Globe er rimelig, mens Natalie Portmans er i kategorien light.

'Closer' er vittig og drypvis tragisk, men hverken skarp, skæg eller klog nok til at kunne anrette et syrebad, som blot tilnærmelsesvis minder om dem, Nichols anrettede i sine unge dage med 'Hvem er bange for Virginia Woolf?' og 'Kødets lyst'.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere