0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spænding som håndværk

'Jægerne's instruktør, Kjell Sundvall, fokuserer nu på jagerfly - og alt for lidt på psykologi og politik omkring Sveriges våbenindustri.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

'Truslen' er dygtigt spændingshåndværk, men det ser ud, som om styringen af krigsmaskiner osv. har krævet al opmærksomhed. - Foto: UIP

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Gripen hedder de svenske jagerfly i en snæver verdenselite: topmoderne krigsfly, snarere beregnet på præcisionsødelæggelse end på masseødelæggelse, og derfor totalt afhængige af digitale styringsprogrammer. De er med til at gøre svensk våbenindustri liv og formuer værd - og oplagte mål for spionage eller terrorisme, som teorierne om Palmemordet viste det.

Dét er baggrunden for, at den flinke, drengede programmør Lasse og hans familie bliver gidsler for storpolitiske interesser: På flybasen i Norrbotten skal et nyt, tophemmeligt styreprogram demonstreres for kunder fra andre vestlige nationer - men en lille udenlandsk gruppe af lejesoldater forsøger at tiltvinge sig hemmeligheden ved at lægge maksimalt pres på Lasse. De har kortlagt hele hans familienetværk og demonstrerer, hvor let de kan ramme hans kone eller hans søn, hvis ikke han makker ret. Og han er bare en umoden civilist, et svagt menneske.

Men det svenske forsvars særlige sikkerhedskorps er på sporet af forræderiet. Kan de beskytte både de militære hemmeligheder og ham og hans familie? Fra truende dramatik, afventende trommebulder, uskyldige udspioneret gennem skjulte blikkes sigtekornsobjektiver osv. udarter filmen til helikopterjagt på snescootere, missilnedslag i tilfrosne søer, skuddueller i snedækket landskab.

Nervepirrende, men forudsigeligt. Og i bund og grund kun interessant som netop 'dygtigt spændingshåndværk', i forlængelse af instruktørens mange tv-episoder om 'Beck' m.fl. Det ser ud, som om styringen af krigsmaskiner, flyvende kameraenheder osv. har krævet al opmærksomhed. I hvert fald mangler historien svar på nærliggende spørgsmål om, hvilke nationale interesser der gør sådan en krigsindustri mere værd end hjemlige menneskeliv.

Og selv om Shanti Roney som Lasse og Maria Bonnevie som hans kone har alle nerver med, savner deres figurer en baggrund, der kunne have givet dem psykologisk dybde, som i Sundvalls gennembrud med 'Jægerne' i 1996 eller forrige års lune 'Manden fra nabograven'. Det gælder i endnu højere grad Stefan Sauk som følelsesforstenet sikkerhedsofficer og vor 'egen' Dejan Cukic i rollen som spionagegruppens chef, en faktisk mindre nuanceret forlængelse af hans spil i den hjemlige tv-serie 'Den serbiske dansker'.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu