0

Tigrero

Fem år efter premieren på 'I shot Jesse James' rejste instruktøren Sam Fuller i 1954 til Amazonas for at samle inspiration og locations til filmen 'Tigrero'. Titelrollen - en jaguarjæger af samme slags som i den bioaktuelle 'Den gamle mand der læste kærlighedshistorier' - skulle spilles af John Wayne over for Ava Gardner med Tyrone Power som hendes anløbne ægtemand. Men Wayne alene skulle livsforsikres for seks millioner af datidens stærke dollar, så forsikringsselskaberne sagde nej, og den film blev aldrig lavet.

Fyrre år senere genser Sam Fuller så Karajá-indianernes noget ændrede regnskov. Efter premieren på Kaurismäkis 'Amazonas', sendte Fuller nemlig finnen optagelserne fra 1954. Og Kaurismäki sendte 83-årige Fuller - han døde tre år senere, 1997 - på en pensionistrejse, der slår Brixtoftes: Med Jim Jarmusch som rejsemakker. Resultatet blev en regnskovs- og kulturpolitisk engageret samt filmhistorisk uimodståelig docu-road-movie til fods, til vands og i luften med en to-propeller over de enorme ur- skovsområder.

Mens lange, drævende skæve Jarmusch sidder og padler i agter- enden af den udhulede kano, slår den lille, gnæggende energiske gamling i forstavnen ud med armene og viser frem, stadig med cigar i kæften - 75 kasser cigarer fik han med, da han blev sat af i en lysning i 1954. Dét forbrug ville i dag være nok til assurandørernes betænkeligheder, men dertil kom, at filmen skulle vise naturens kredsløb efter junglens lov:
»Man eats man, animal eats animal«.