0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kritik 'Citronlunden' kan ikke anbefales stærkt nok

'Citronlunden' respekterer den komplekse konflikt i Mellemøsten men skærer samtidig igennem med enkel symbolik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
fra filmen
Foto: fra filmen

Enken Salma Zidane (midt i billedet) passer sin citronlund, men da den israelske forsvarsminister flytter ind i nabohuset, skal citronlunden væk. Det nægter hun at acceptere og tager kampen op. Hun spilles fuldstændig betagende af Hiam Abbass. Foto: Camera Film

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En palæstinensisk kvinde bliver tvunget til at forlade sin citronlund, da den israelske forsvarsminister bliver hendes nabo.

Når den politiske situation er gået i en hårknude, kan kunsten nogle gange levere billeder, der på én gang respekterer kompleksiteten og skærer igennem med rensende enkel symbolik. Det er den israelske instruktør Eran Riklis’ film ’Citronlunden’ et uhyre godt eksempel på.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere