0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kritik Naiv kioskbaskerfilm om nazismen

En ny film om anden verdenskrig prøver at sætte spørgsmåltegn ved stereotyperne, men manuskriptet er for tyndt og personerne for flade.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Nordisk film.
Foto: Nordisk film.
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mange vil givetvis klappe begejstret i hænderne over den aldrende hollandsk fødte instruktør Paul Verhofens ’Sorte Bog’ om den jødiske Mata Hari/sexblondine Rachels oplevelser under Anden Verdenskrig. Så meget har mange år i USA lært Verhofen, at han ved, hvordan en smaskunderholdende kioskbasker skal drejes.

Der skal være udtrykkelig sex. (Verhofen har også lavet ’Basic Instinct’). Der skal være skuddramaer, vold, blod, tortur, død, forræderi, løgne – og et spinkelt fremtidshåb i en kibbutz i Israel. Det hele skal være i lækre farver, og skuespillerne skal fungere optimalt.

Skal jeg vise Dem mine frimærker?
Den unge smukke sangerinde Rachel Stein beslutter pr. båd at flygte til de befriede områder af Holland, men båden bliver opdaget, og alle jøder, også hendes familie, bliver grusomt dræbt.

Hun vil have hævn og slutter sig til modstandsbevægelsen. Hun tager ophold i Haag under dæknavnet Ellis, og snart infiltrerer hun den tyske kommando og forfører den pæne, højtstående tyske officer Müntze. Det sker, fordi hun kører i tog (?) med Müntze og interesserer sig for hans frimærker. Skal jeg vise Dem mine frimærker, unge dame?

Nu har Rachel/ Ellis to identiteter – den jødiske og den tyske. Modstandsdame eller kollaboratør? Müntze viser sig at være sympatisk (selv om hans kælder larmer af fæle torturskrig ...), og modstandsgruppen er på den anden side måske ikke helt så fin i kanten, som man tror.

Det interessante i filmen er instruktørens skeptiske holdning til hollandsk modstandskamp, som ikke ses i det lys, de fleste af tidens film om Anden Verdenskrig har foregøglet os. Indlysende nok findes der sympatiske nazister og usympatiske jøder, som her, hvor Sebastian Koch – kendt fra Florian Henckel von Donnersmarcks ’De andres liv’ – spiller en tvetydig rolle som nazisten Müntze.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere