0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Situationen kalder på kreative midler: Superstjerner, rejs til Hongkong og hjælp

USA-ledet frihedsagenda er kollapset, og EU er magtesløs.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anthon Unger
Foto: Anthon Unger
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I forsommeren meddelte klodens nok mest berømte kinesiske multikunstner og aktivist, Ai Weiwei, at han forlader Berlin efter fire års ophold; dog vil han bevare sit værksted i den tyske metropol og regelmæssigt komme forbi. Han har opgivet at lære sig tysk, men forklarer, at uanset hvilken lokalitet han slår sig ned i, vil han ikke betegne næste opholdssted som sit hjem.

Kunstneren planlægger ikke at vende tilbage til det Kina, som havde holdt ham i husarrest i fire år, inden han fik sit pas udleveret i 2015 og kunne rejse til Europa efter langvarige chikanerier fra myndighedernes side. Fra sin tyske base har Ai Weiwei især været optaget af at beskrive virkningerne af de seneste års flygtninge- og migrationspres på kontinentet.

Foreløbig forbliver det uklart, hvorfor tilstanden i Kina ikke længere fylder noget i hans kunstneriske virke. Ai Weiwei ville ikke være den, han er blevet til, hvis ikke han havde demonstreret modstand mod det pres, som de kinesiske myndigheder i lange perioder udsatte ham for. Fortolkere af Ai Weiweis kunst har peget på, at han på samme tid demonstrerer respekt for og kærlighed til den dybe kinesiske kulturarv, men langer ud efter den undertrykkende leninistiske partistat.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts