Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Afvist. Udsnit af den kontroversielle Surrend-plakat af gruppesex i Kongehuset, 'Dusken er tilbage'.
Foto: Surrend

Afvist. Udsnit af den kontroversielle Surrend-plakat af gruppesex i Kongehuset, 'Dusken er tilbage'.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Royal gruppesex var for meget for Den Gamle By

Plakatmuseet i Århus aflyser udstilling af kunstnerduoens Surrends værker.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By i Århus har valgt at aflyse en udstilling med kunstduoen Surrend.

Det sker, selv om parterne i sidste uge tilsyneladende nåede til enighed om, at et af stridspunkterne, en kontroversiel plakat af gruppesex i Kongehuset, ikke skulle være en del af udstillingen.

LÆS ARTIKEL

Men i en pressemeddelelse fra Den gamle By ser det ud som om, at den dårlige stemning aldrig forlod forhandlingerne mellem plakatmuseet og den provokerende kunstnerduo, som udgøres af Jan Egesborg og Pia Bertelsen.

Museet noterer fire punkter som årsag til aflysningen.

Helt overordnet konstaterer museet, at det har »mistet tilliden« til, at Surrend-udstillingen vil kunne gennemføres »i overensstemmelse med de oprindelige intentioner«.

»Aftalebrud«

Desuden har duoen i museets optik gjort sig skyldig i et aftalebrud.

»(Surrend) har brudt aftalen om, at der alene skulle være tale om en retrospektiv, altså en tilbageskuende, udstilling«, hedder det.

LÆS OGSÅ

Aftalebruddet fandt sted, da gruppen for godt to uger siden meddelte i pressen, at udstillingen skulle omfatte »en på det tidspunkt endnu ikke færdig 'satirisk' og 'meget pornografisk' plakat«, skriver museumsdirektør Thomas Bloch Ravn i en pressemeddelelse.

Surrend »er gået bag om ryggen« på museet
For det tredje vil museet ikke finde sig i, at duoen henvendte sig til pressen med nyheden om den royale gruppesex-plakat uden at have orienteret museet eller udstillingens kurator.

»Surrend er endvidere gået bag om ryggen på Den Gamle By«, hedder det i pressemeddelelsen.

LÆS ARTIKEL

Og for det fjerde tilføjes det med sydende ironi, at plakatmuseet »skal beklage og undskylde, at museet har krævet, at plakatgruppen Surrend ikke måtte udstille den pornografiske plakat med kongehuset andre steder«.

»Vi burde i stedet have krævet, at plakatgruppen sørgede for, at den provokerende plakat ikke på nogen måde ville kunne forbindes med udstillingen på Plakatmuseet i Den Gamle By«, mener Bloch Ravn.

Plakatmuseet vil som alternativ til den aflyste udstilling præsentere 450 af plakatkunstens klassikere.

ingenting

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden