0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klicheen passer: unge kunstnere lever på en sten

Unge kunstnere hutler sig igennem, hvis man spørger billedhugger Lone Haugaard Madsen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ditte Valente
Foto: Ditte Valente

Vækstlag. Lone Haugaard Madsen knokler for at overleve som ung kunstner: »Jeg har meget langt hen ad vejen set sådan på det, at det er vilkårene«, siger billedhuggeren, der langt hen ad vejen er ganske godt tilfreds med det nuværende støttesystem.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har fået 10.000 flere afslag, end jeg har fået penge ind på kontoen, når jeg har søgt støtte til kunstprojekter«, siger billedhugger Lone Haugaard Madsen og skubber et par kantede cognacfarvede briller tilbage på den fregnede næseryg:

»Ofte kan jeg bagefter se, at det er, fordi jeg ikke har brugt tid nok på at skrive ansøgningen. Det er bare brænde på bålet til at arbejde endnu hårdere med den næste ansøgning«.

Pegefingeren hviler på underlæben, og Lone Haugaard Madsen lader blikket glide over det 130 kvadratmeter rå atelierlandskab, hvor et par store mørke billedrammer hviler op ad væggen, og en håndfuld halvfærdige skulpturer med vertikale linjer fører blikket med sig opad mod loftet, der hænger næsten 4 meter over hendes korte kastanjerøde krøller.

Den 36-årige billedhugger er en del af Danmarks kunstneriske vækstlag. I Politikens artikelserie ’Elitens kultur?’ har en række eksperter kritiseret, at kunststøtten postes i de etablerede institutioner og kunstnere på bekostning af det spirende vækstlag. Eksperterne peger på, at en større del af støtten burde være placeret i puljer, som kan lukke netop vækstlaget og de yngre kunstnere ind i varmen.

Lone Haugaard Madsen har i langt over ti år knoklet for at holde skindet på næsen og er generelt ganske tilfreds med de nuværende støttemuligheder. Det er hårdt arbejde at være kunstner, men det er præmissen for den levevej, som hun har valgt. Hun peger i stedet på, at støtten bør være mere ligeligt fordelt mellem kunstarterne. For der er altid nogle, som falder mellem kategorierne.

Begrænsningens muligheder
Lige siden Lone Haugaard Madsen trådte sine spæde kunstnerskridt på Det Jyske Kunstakademi fra 1997, har hun kendt til kunstverdenens immanente ustabilitet. Den første dag på skolen blev hun budt velkommen med ordene: »Det kan godt være, vi må lukke, for det er ikke sikkert, vi får støttepenge fremover«.

Ordene kom fra den daværende rektor, Jytte Høy, og det blev for eftertiden en grundpræmis for hendes kunstneriske metier:

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere