0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Museumsdirektør beskylder stenrig verdensstjerne for at lave fupkunst

Kunstkritikeren Julian Spalding sammenligner Damien Hirsts succes med 'Kejserens nye klæder'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Matt Dunham/AP
Foto: Matt Dunham/AP

Fupkunst? Her ses Damien Hirst foran sit 'I Am Become Death, Shatterer of Worlds' forud for åbningen af den nye retrospektive udstilling på Tate Modern.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Helt hvor meget ballade han havde skabt i den britiske kunstverden, gik for alvor op for Julian Spalding, da han tidligere på ugen forsøgte at komme ind på Tate Modern i London, hvor britisk kunsts enfant terrible, Damien Hirsts, udstilling var til skue for pressen inden den officielle åbning.

BBC i London havde planer om at interviewe den britiske kunstkritiker foran de berømte malerier af prikker, der udgør en stor del af Damien Hirst-udstillingen. Men museet nægtede ham ganske enkelt adgang.

Overhovedet ikke kunst
»De er rasende på mig. Jeg har sagt det, som så mange andre mennesker har tænkt, men ikke turde sige. Konceptkunst er et stort fupnummer. Og det har ramt kunstverdenen på det ene organ, hvor det virkelig gør ondt. Ikke hovedet, ikke hjertet, men det, der er af læder: tegnebogen«, siger Julian Spalding.

Hans bog ’Con Art – Why you ought to sell your Damien Hirsts while you can’ (’Fupkunst – Hvorfor man skal sælge sin Damien Hirst mens man kan’) har vakt så stor opsigt, at han indtil videre har givet interview i blandt andet britisk, russisk, spansk og italiensk presse, der har døbt ham ’den nye anti-Hirst’.



»Vi stod der i lang tid, men ingen brugte egentlig tid på virkelig at se på nogen af værkerne. Det var ligesom en slags religion. Når man spørger folk, hvad de får ud af det, siger de, at det får dem til at tænke. Når man så spørger, hvad de tænker, så siger de, at det ikke er pointen«, siger Julian Spalding.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu