Ventetid. For 10-15 år siden tilbød kunsthandleren Ole Høstby Designmuseet Wegners delfinstol for 28.000 kr. Museet takkede nej og har siden erhvervet en tilsvarende  prototype på auktion – for 400.000  kroner.
Foto: Designmuseum Danmark

Ventetid. For 10-15 år siden tilbød kunsthandleren Ole Høstby Designmuseet Wegners delfinstol for 28.000 kr. Museet takkede nej og har siden erhvervet en tilsvarende prototype på auktion – for 400.000 kroner.

Kunst

Møbelfolk: Museer forsømmer at købe danske designklassikere

Dansk designikoner forsvinder i stigende grad ud af landet.

Kunst

Ikke nok med at kulturarven fra dansk designs guldalder er på vej ud af landet med pengestærke opkøbere. De møbler eller vaser, der kan blive fremtidens klassikere, risikerer at ryge samme vej.

LÆS OGSÅ Sådan lyder advarslen fra en branche, der oplever, hvordan man i festtalerne herhjemme bryster sig af dansk design – men ikke gør en indsats for at sikre, at nutidens potentielle klassikere også fremover kan opleves i danske samlinger. Asiatiske købere»Ud fra et kulturhistorisk synspunkt bør vi klart sikre nogle af de ting, som unge kommende arkitekter og designere laver«, siger direktør Thomas Graversen fra Fredericia Furniture. For nylig slog både branchen og Designmuseum Danmark alarm: Staten bør finansiere en samlet indsats, for de danske museers bevillinger rækker ikke til at byde med op, når de eftertragtede designikoner er på auktion.

I stedet købes stole og krukker af pengestærke samlere og opkøbere, ikke mindst fra Asien, og betydende dele af den danske kulturarv skal derfor nu ses i udlandet.

Men det kan ikke nytte kun at ærgre sig over den del af kulturarven, der allerede er uden for rækkevidde, advarer branchen nu. I stedet bør især Designmuseum Danmark koncentrere sig om at få skaffet og sikret kommende klassikere, inden de bliver så dyre, at statslige museer ikke kan komme i nærheden af dem.

Sådan lyder opfordringen fra blandt andre en af de markante aktører på auktionerne, den private kunsthandler Ole Høstbo.

Museum sagde nej tak
»Jeg synes, Designmuseum Danmark har siddet på hænderne, mens de havde chancen. De var der ikke, da tingene kunne købes for rimelige penge, men vi vidste jo godt for 10-15 år siden, at de her danske møbler ville blive penge værd«, siger Ole Høstbo, der husker, hvordan han dengang tilbød museet en af Wegners delfinstole for 28.000 kroner.

Museet takkede nej til stolen. Nogle år efter købte museet et tilsvarende eksemplar på auktion for 400.000 kroner.

»Det kan man ærgre sig over, men det er ikke for sent endnu, hvis man lægger kræfter i fremover at sikre sig lovende design fra nye, unge arkitekter og designere, så man ikke begår samme fejl. Man skal være tidligere ude end før«.



Advarslen mod at gentage fortidens fejl lyder også fra en af branchens garvede drenge, tidligere lektor på Kunstakademiets Arkitektskole og møbelsnedker fra Wegners gamle tegnestue, Bernt Petersen.

Museerne kunne have været tidligere ude og fået alt det her for en slik

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Museerne kunne have været tidligere ude og fået alt det her for en slik, men de har efter min mening ikke løftet opgaven. Og problemet i dag er, at vi stadig ikke er fremme i skoene for at sikre kulturarven. Vi har stadig ikke en samlet indsats og sikrer dermed heller ikke dansk design fra den generation, der nu er på vej frem«.

Svært at forudsige
På Designmuseum Danmark erkender man, at indsatsen for at samle og vise dansk design kunne have været bedre. Men midlerne har manglet, understreger museets udstillings- og samlingschef, Christian Holmsted Olesen.

»De sidste 10 år har vi ikke været så godt med, som vi kunne«, siger han.

»Vi har et kæmpebrand med dansk design og burde være bedre til at udbrede den historie. Problemet er, at vi bruger relativt få af vores ressourcer på at dokumentere dansk design. I stedet bruger vi tiden på at rejse penge. Her ville det hjælpe med en fond, så vi ikke, hver gang vi vil købe noget, skal ud og rejse pengene. Vores søstermuseer rundt om har langt flere midler til at købe ind for«.



Christian Holmsted Olesen mener også, at det er lettere sagt end gjort at købe rigtigt ind.

»Vi er rustet til at udpege kommende klassikere, men vi kunne for eksempel ikke vide, at Danish Modern blev så stort, vi kan ikke vide, om det bliver stole, hjemmesidedesign eller mode, der bliver det næste store, og vi kan ikke forudsige prisudviklingen«, siger han og minder om, at museet faktisk har en samling på 600-700 møbler fra det 20. århundrede.

Ny strategi

Samtidig styrkes netop nu indsatsen for at sikre fremtidens Wegner’e og Finn Juhl’er: I denne uge søsætter museet en ny strategi med øget forskning og nye udstillinger af dansk mode, danske møbler og dansk design fra de sidste 10 år. Fra kjoler over lampetter og sofahjørner til stomiposer, insulinsprøjter, og hvad dansk design ellers har udmærket sig med. Udstillingen vil åbne i løbet af et par år som en permanent udstilling ved siden af den eksisterende. »Og den kommer kun til at handle om det allernyeste«, siger Christian Holmsted Olesen.

Vi kan ikke vide, om det bliver stole, hjemmesidedesign eller mode, der bliver det næste store

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ Direktør Thomas Graversen fra Fredericia Furniture, der producerer længst erklærede klassikere som Børge Mogensen-møbler og dansk design af unge talenter, som Graversen spår som nogle af fremtidens eftertragtede designere, mener, at konkrete bud på kommende klassikere kunne være Spine-serien, Haiku-sofaen eller i det hele taget møbler fra Space Copenhagen eller den dansk-italienske arkitektduo GamFratesi. »Dem ville jeg se at få fat i hurtigst muligt, hvis jeg var et museum«, som virksomhedsejeren siger. »Ellers risikerer man, at man fremover skal til Japan eller andre steder i Asien for at se samlinger af dansk møbelkunst. Det vil være ærgerligt, set med kulturarvsbrillerne på«.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce