Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ventetid. For 10-15 år siden tilbød kunsthandleren Ole Høstby Designmuseet Wegners delfinstol for 28.000 kr. Museet takkede nej og har siden erhvervet en tilsvarende  prototype på auktion – for 400.000  kroner.
Foto: Designmuseum Danmark

Ventetid. For 10-15 år siden tilbød kunsthandleren Ole Høstby Designmuseet Wegners delfinstol for 28.000 kr. Museet takkede nej og har siden erhvervet en tilsvarende prototype på auktion – for 400.000 kroner.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Møbelfolk: Museer forsømmer at købe danske designklassikere

Dansk designikoner forsvinder i stigende grad ud af landet.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ikke nok med at kulturarven fra dansk designs guldalder er på vej ud af landet med pengestærke opkøbere. De møbler eller vaser, der kan blive fremtidens klassikere, risikerer at ryge samme vej.

LÆS OGSÅ Sådan lyder advarslen fra en branche, der oplever, hvordan man i festtalerne herhjemme bryster sig af dansk design – men ikke gør en indsats for at sikre, at nutidens potentielle klassikere også fremover kan opleves i danske samlinger. Asiatiske købere»Ud fra et kulturhistorisk synspunkt bør vi klart sikre nogle af de ting, som unge kommende arkitekter og designere laver«, siger direktør Thomas Graversen fra Fredericia Furniture. For nylig slog både branchen og Designmuseum Danmark alarm: Staten bør finansiere en samlet indsats, for de danske museers bevillinger rækker ikke til at byde med op, når de eftertragtede designikoner er på auktion.

I stedet købes stole og krukker af pengestærke samlere og opkøbere, ikke mindst fra Asien, og betydende dele af den danske kulturarv skal derfor nu ses i udlandet.

Men det kan ikke nytte kun at ærgre sig over den del af kulturarven, der allerede er uden for rækkevidde, advarer branchen nu. I stedet bør især Designmuseum Danmark koncentrere sig om at få skaffet og sikret kommende klassikere, inden de bliver så dyre, at statslige museer ikke kan komme i nærheden af dem.

Sådan lyder opfordringen fra blandt andre en af de markante aktører på auktionerne, den private kunsthandler Ole Høstbo.

Museum sagde nej tak
»Jeg synes, Designmuseum Danmark har siddet på hænderne, mens de havde chancen. De var der ikke, da tingene kunne købes for rimelige penge, men vi vidste jo godt for 10-15 år siden, at de her danske møbler ville blive penge værd«, siger Ole Høstbo, der husker, hvordan han dengang tilbød museet en af Wegners delfinstole for 28.000 kroner.

Museet takkede nej til stolen. Nogle år efter købte museet et tilsvarende eksemplar på auktion for 400.000 kroner.

»Det kan man ærgre sig over, men det er ikke for sent endnu, hvis man lægger kræfter i fremover at sikre sig lovende design fra nye, unge arkitekter og designere, så man ikke begår samme fejl. Man skal være tidligere ude end før«.



Advarslen mod at gentage fortidens fejl lyder også fra en af branchens garvede drenge, tidligere lektor på Kunstakademiets Arkitektskole og møbelsnedker fra Wegners gamle tegnestue, Bernt Petersen.

Museerne kunne have været tidligere ude og fået alt det her for en slik

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Museerne kunne have været tidligere ude og fået alt det her for en slik, men de har efter min mening ikke løftet opgaven. Og problemet i dag er, at vi stadig ikke er fremme i skoene for at sikre kulturarven. Vi har stadig ikke en samlet indsats og sikrer dermed heller ikke dansk design fra den generation, der nu er på vej frem«.

Svært at forudsige
På Designmuseum Danmark erkender man, at indsatsen for at samle og vise dansk design kunne have været bedre. Men midlerne har manglet, understreger museets udstillings- og samlingschef, Christian Holmsted Olesen.

»De sidste 10 år har vi ikke været så godt med, som vi kunne«, siger han.

»Vi har et kæmpebrand med dansk design og burde være bedre til at udbrede den historie. Problemet er, at vi bruger relativt få af vores ressourcer på at dokumentere dansk design. I stedet bruger vi tiden på at rejse penge. Her ville det hjælpe med en fond, så vi ikke, hver gang vi vil købe noget, skal ud og rejse pengene. Vores søstermuseer rundt om har langt flere midler til at købe ind for«.



Christian Holmsted Olesen mener også, at det er lettere sagt end gjort at købe rigtigt ind.

»Vi er rustet til at udpege kommende klassikere, men vi kunne for eksempel ikke vide, at Danish Modern blev så stort, vi kan ikke vide, om det bliver stole, hjemmesidedesign eller mode, der bliver det næste store, og vi kan ikke forudsige prisudviklingen«, siger han og minder om, at museet faktisk har en samling på 600-700 møbler fra det 20. århundrede.

Ny strategi

Samtidig styrkes netop nu indsatsen for at sikre fremtidens Wegner’e og Finn Juhl’er: I denne uge søsætter museet en ny strategi med øget forskning og nye udstillinger af dansk mode, danske møbler og dansk design fra de sidste 10 år. Fra kjoler over lampetter og sofahjørner til stomiposer, insulinsprøjter, og hvad dansk design ellers har udmærket sig med. Udstillingen vil åbne i løbet af et par år som en permanent udstilling ved siden af den eksisterende. »Og den kommer kun til at handle om det allernyeste«, siger Christian Holmsted Olesen.

Vi kan ikke vide, om det bliver stole, hjemmesidedesign eller mode, der bliver det næste store

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ Direktør Thomas Graversen fra Fredericia Furniture, der producerer længst erklærede klassikere som Børge Mogensen-møbler og dansk design af unge talenter, som Graversen spår som nogle af fremtidens eftertragtede designere, mener, at konkrete bud på kommende klassikere kunne være Spine-serien, Haiku-sofaen eller i det hele taget møbler fra Space Copenhagen eller den dansk-italienske arkitektduo GamFratesi. »Dem ville jeg se at få fat i hurtigst muligt, hvis jeg var et museum«, som virksomhedsejeren siger. »Ellers risikerer man, at man fremover skal til Japan eller andre steder i Asien for at se samlinger af dansk møbelkunst. Det vil være ærgerligt, set med kulturarvsbrillerne på«.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden