Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunst på lager. Den danske kunsthandler Peter Hvidberg ved Banksys vægmaleri, som er blevet sendt med containerskib fra Jaffa til Sydsverige. Foto: Joachim Adrian

Kunst på lager. Den danske kunsthandler Peter Hvidberg ved Banksys vægmaleri, som er blevet sendt med containerskib fra Jaffa til Sydsverige. Foto: Joachim Adrian

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk gallerist vil tjene millioner på Banksy-værk fjernet fra gaden

Kunsthandlerne forventer at tjene et millionbeløb på et stykke mur med Banksy-kunst. Salget møder hård kritik.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Formiddagskulden trænger ind i den sydsvenske lagerhal. Bag en parkeret bil, i et hjørne, ligger et syv kvadratmeter stort stykke mur i et beskyttende stålskelet. På muren er et maleri af den verdensberømte britiske kunstner Banksy, som rigmænd betaler millioner af dollar for at eje. Går man tættere på og træder op på skelettet, kan man se motivet:

Det forestiller et æsel, der får undersøgt sine identifikationspapirer af en israelsk soldat. Gadekunstværket er skåret ud af en husmur i Betlehem på Vestbredden, som kunstneren besøgte i 2007 for at vise solidaritet med palæstinenserne.

»En amerikaner, der er ved at restaurere et slot i Frankrig, har allerede vist interesse. Han vil have det som del af en mur med en glasplade for«, fortæller den danske kunsthandler Peter Hvidberg.

Han har, sammen med to svenske gallerister, købt Banksys politiske værk via online auktionshuset eBay for cirka en halv million kroner. Her var det sat til salg af en palæstinenser, Maikel Canawati, der ejer en souvenirbutik i Betlehem. Han bekræfter historien over for Politiken og fortæller, at vægmaleriet sad på en mur over for hans butik, og at han betalte ejeren af muren 20.000 dollars for murstykket.

Ligesom at have penge på væggen Den dansk-svenske kunsthandlertrio forventer en pris på omkring seks millioner kroner for vægmaleriet. Det er prisen, som et mindre vægmaleri af Banksy blev solgt for sidste år.

»Andy Warhol sagde, at han egentlig hellere ville hænge pengesedler på væggen, og sådan er det blevet med nogle kunstnere, også med Banksy. Det er ligesom at have penge på væggen«, forklarer Peter Hvidberg.

Kunstneren bag pseudonymet ved kun få, hvem er. Han holder fortsat sin identitet skjult og udtaler sig sjældent. Men når han udtaler sig, er det ofte for at tage afstand til folk, der køber og sælger gadekunst, der var skabt i det offentlige rum.

»For at bevare street art, hvor det hører til, opfordrer jeg folk til ikke at købe noget af nogen, undtagen hvis det oprindeligt var skabt med salg for øje«, har Banksy tidligere udtalt via en talsmand.

HuskMitNavn: Tarveligt
Men det gør ikke stort indtryk på Peter Hvidberg. Da han købte værket, stod det i en garage i Betlehem, og han mener, at han er med til at bevare det for eftertiden.

»Det, jeg i virkeligheden gør, er at sørge, for at værket bliver tilgængeligt igen. Hvis Banksy viser sig at ende på kunstens top tre om 100 år, har jeg i min optik reddet værket«.

Den danske kunstner HuskMitNavn, der i 2012 var på Vestbredden for at starte et graffiti-miljø med de lokale unge, er lodret uenig: »Det er det tarveligste, man kan gøre. Man har pillet et protestmaleri om situationen på Vestbredden ned og forsøger nu at tjene en masse penge på det. Det er at fratage folk offentlig kunst«.

I Betlehem har Banksys vægmalerier været en vigtig turistattraktion, vurderer HuskMitNavn.

»Det er tyveri af de lokales levebrød. Tænk hvis der kom nogen her og bøffede Den Lille Havfrue«, siger kunstneren, der for tre år siden fik stoppet et salg af egne gadekunstværker hos online auktionshuset Lauritz.com.

Men når I som kunstnere vælger at male i det offentlige rum, er det vel præmissen, at I må slippe kontrollen?

»Ja. Som kunstner slipper du alt, hvad du producerer. Alle børn flytter hjemmefra. Men man håber stadig, at det går dem godt. Problemet med Banksy er, at det ikke handler om kunsten mere. Det handler om at vise, at man har en Banksy«.

Forsker: Værket mister værdi

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der sker ligefrem et tab af betydning, når man fjerner et gadekunstværk fra gaden, hvortil det var skabt, og sagen er »klart problematisk«. Det mener, Peter Bengtsen, der er ph.d.-stipendiat på Lunds Universitet ved afdelingen for Kunsthistorie og Visuelle Studier og næste måned udgiver en bog om emnet.

LÆS OGSÅ

»Man kan argumentere for, at værkets kunstneriske værdi forsvinder, når det tages ud af sin kontekst«, siger han.

Forskeren anser det også for et problem, at kunsten overgår fra allemandseje til at tilhøre enkeltpersoner. Men det er, vurderer han, et gyldigt argument, at kunsten ved at blive fjernet fra gaden kan have gavn for eftertiden. Argumentet er dog først legitimt, hvis de fjernede værker igen bliver tilgængelige for offentligheden og ikke ender på et sydfransk slot.

Kunsthandler Peter Hvidberg er helt på det rene med, at salget af murstykket er kontroversielt: »Nogle synes, at vi er forbrydere, og andre, at vi er helte«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden