Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Samtidskunst? Louisiana har fået kritik for, at museet som landets mest kendte, besøgte og internationalt berømmede kunstmuseum svigter sit ansvar for samtidskunsten. Her ses Olafur Eliasson i sin nye udstilling, Riverbed.
Foto: Charlotte De La Fuente(Arkiv)

Samtidskunst? Louisiana har fået kritik for, at museet som landets mest kendte, besøgte og internationalt berømmede kunstmuseum svigter sit ansvar for samtidskunsten. Her ses Olafur Eliasson i sin nye udstilling, Riverbed.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Politiken spørger: Presser politikere kunstmuseerne til populisme?

Louisiana får kritik for at satse på det sikre. Men flere direktører føler et politisk pres for at være folkelige.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Erlend Høyersten, direktør for ARoS

Foto: HANSEN MICHAEL

»Jeg oplever ikke noget politisk pres for at lave brede udstillinger. ARoS har 70 procent egenindtjening, så hvis man har et højt ambitionsniveau, må man selv tænke blockbustere ind, for at maskineriet skal køre rundt. Flere af mine kollegaer ser følgende ligning: Hvis noget er godt, så er det også lidt dårligt besøgt. Hvis noget ikke er helt så godt, så er det bedre besøgt. Det synes jeg er en provokerende indstilling«.

»Vi kan gøre udstillinger tilgængelige, som traditionelt set opfattes som utilgængelige, og vi kan gøre blockbustere intelligente. Jo flere der bliver eksponeret for kunst, blandt andet hos os, desto flere vil måske beskæftige sig med den mere eksperimenterende kunst senere«.

»Jeg opfatter ikke, at nogen sidder og siger, at det er et problem, hvis jeg gør det ene eller andet. Vi er et stort hus og har en række forskellige udstillinger samtidig. Vi prøver at strække elastikken, så godt vi kan, og se, hvad der er muligt«.

»Men som institution skal vi under alle omstændigheder være et sted for et stort publikum. Ellers reducerer vi os selv til at blive et arkiv for folk, der allerede interesserer sig for det, vi laver. Kunsten eksisterer ikke på magasinerne, men i relationen mellem kunst og mennesker, og derfor er det vigtigt, at der kommer mange og ser udstillingerne«.

Marianne Jelved, radikal kulturminister

»Vi giver ikke støtte til kunstmuseerne efter, hvor mange besøgende der kommer. Det kan godt være, der er et lokalt pres, men fra centralt hold er der ikke noget pres. Vi har brug for både det smalle og det brede. Og det smalle trækker ikke nødvendigvis så meget, som det brede gør«.

Foto: FALS SIMON

»Derfor er det vigtigt at understrege, at den kulturpolitik, der føres centralt fra Folketinget, ikke fremmer, at man skal have mange besøgende. Hvis nogle museumsdirektører oplever det sådan, er det, fordi en politiker på Christiansborg siger, at vi vil lægge støtten om, således at det er dem, der har mange besøgende, som får mest i støtte. Men det kommer de ikke igennem med. Jeg stemmer imod. Og der er ikke flertal for det, fordi det er ikke på den måde, vi fremmer kunsten«.

»Men det gælder jo heller ikke om at have så få gæster som muligt. Museerne er da også gået i gang med at udvikle formidlingen, både over for børn og unge og over for det voksne publikum. Hvad er der i vejen med, at de mange synes, at det nye og grænsesprængende er spændende«?

»Vi har ikke brug for direktører på kunstmuseerne, som føler sig presset og løber efter folkeånden. Vi har brug for nogle, der kan sætte kant! Og provokere os til at tænke over, hvad det er for et liv, vi lever, og hvad det er for et samfund, vi bor i«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Michael Aastrup Jensen, kulturordfører for Venstre

»Hvis man ved at presse forstår, at vi gerne vil have, at der er større balance mellem de skattekroner, vi bruger på kunstmuseerne, kontra at vi gerne vil have så mange som muligt ind og opleve museerne for de skattekroner, ja, så presser vi«.

Foto: PR FOTO

»Vi går jo ikke ind og presser i forhold til, om det skal være en bestemt kunstart, der skal ind på museerne. Det går vi ikke op i. Men hvis man tager ARoS, har de jo haft en voldsom stor vækst på det seneste, og det synes jeg også andre kan lære af. Fordi det nytter ikke noget, at man har et eller andet museum, som får X antal millioner i statsstøtte, hvis ingen kommer ind og oplever det. For hvad er så meningen med galskaben?«.

»Mit eget kunstmuseum i Randers viser lige nu Sven Dalsgaard, som absolut ikke er mainstream. Alligevel er det en udstilling, de har sat stort op, og som også får tiltrukket en del folk. Så man behøver ikke at tro, at det bare er nogle bestemte kunstnere eller en bestemt tidsalder, som kan blive til blockbustere».

»Det har også noget at gøre med, hvordan man præsenterer sine udstillinger. Hvis man sørger for at pakke det godt ind, så at sige, så udstillingerne er informative og interaktive og spændende, kan samtidskunst være absolut lige så spændende som noget af det, man ville kalde de store ældre værker«.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden