Eksklusivt. Kunstmessen Chart blev grundlagt sidste år, da fem gallerier brød ud af Art Copenhagen i et forsøg på at tiltrække pengestærke, internationale kunstsamlere.
Foto: Martin Lehmann(Arkiv)

Eksklusivt. Kunstmessen Chart blev grundlagt sidste år, da fem gallerier brød ud af Art Copenhagen i et forsøg på at tiltrække pengestærke, internationale kunstsamlere.

Kunst

Gallerierne er gidsler i kampen mellem københavnske kunstmesser

I morgen åbner Chart for andet år i træk som Copenhagen Art Weeks trækplaster.

Kunst

Først var der bare én kunstmesse i København: Art Copenhagen i Forum.

Sidste år på denne tid var der pludselig to. Chart var kommet til og debuterede samtidig med lanceringen af Copenhagen Art Week.

De to messer er der også i år. Men hvor Chart løber af stabelen lige i kunstugens smørhul, er Art Copenhagen rykket tilbage til medio september, hvor den har ligget siden 1997.

»Vi ville da elske at være en del af Copenhagen Art Week«, siger Julie Leopold Alf, der er Forum Copenhagens salgschef på Art Copenhagen. »Der ville være mere kød på Copenhagen Art Week, hvis vi også lå dér, men det lykkedes ikke at få den nødvendige opbakning fra de gallerier, vi gerne ville have haft med«.

Dødvægt

De gallerier, hun henviser til, er godt et dusin københavnske gallerier, som på en måde er blevet hjemløse i messesammenhæng. Chart blev grundlagt sidste år af fem af Københavns bedste gallerier, som brød ud af Art Copenhagen, fordi de mente, at den kunstneriske kvalitet var for ujævn.

Befriet for dødvægten fra Art Copenhagen kunne de bedre tiltrække de pengestærke, internationale kunstsamlere, som alle kunstmesser higer efter.

Det fik 10-15 andre gallerister til også at melde sig ud af Art Copenhagen. Men de blev ikke inviteret med på Chart. Det er sådan nogle som Galleri Tom Christoffersen, Galerie Mikael Andersen, bendixen contemporary art, Avlskarl Gallery osv.

Tidligere i år satte Art Copenhagen sig for at genskabe en klarere profil som en attraktiv, international københavnsk kunstmesse, der kunne være med i Copenhagen Art Week, og de hyrede kunstkonsulenten Christina Wilson til opgaven.

Hun smed imidlertid håndklædet i ringen i maj. Hun udtaler sig ikke om sagen, men på sin facebookside skrev hun, at meget lykkedes i processen – blandt andet at hæve bundniveauet og gøre internationale gallerier interesserede i at være med. Alligevel »kom vi ikke i mål«, skrev hun: »Messens troværdighed kunne ikke opretholdes uden tilstrækkelig opbakning fra de københavnske gallerier«.

Til det siger Art Copenhagens salgschef, Julie Leopold Alf: »Vi havde et rigtig godt samarbejde med Christina Wilson, men den vej, hun gerne ville, kunne ikke lade sig gøre«.

Mellem to messer

Tom Christoffersen er en af de københavnske gallerister, som nu befinder sig i det, man kan kalde et kunstmessemæssigt ingenmandsland. Han lægger ikke skjul på, at han gerne ville have været med på Chart, men »Chart er et sted, man skal inviteres til, og det er vi ikke blevet«.

Og Art Copenhagen er heller ikke rigtig interessant for ham nu.

»Messen i Forum er et fint tiltag med fine folk, men den type kunst, som vil blive fremtrædende der, ligger et andet sted, end vi ligger. De rammer en anden målgruppe, end vi gerne vil ramme«, siger han.

Hvad mener du med »den type kunst«?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Ligesom der er forskellige genrer inden for litteratur og film, er der det også inden for kunst. Vi er bare et andet sted«.

Tom Christoffersen påpeger, at hans galleri ligger på 200 m2 lige midt i København.

»Det giver ikke rigtig mening at rykke 2 kilometer ud af centrum og leje en stand for 50.000-100.000 kroner, hvis ikke det rammer den målgruppe, jeg gerne vil ramme«, siger han.

Alt godt fra havet

Skal man forsøge at forstå forskellen på de to kunstmesser, er der hjælp at hente, hvis man underkaster deres respektive hjemmesider en hurtig visuel analyse. På Charts minimalistiske forside, chartartfair.com, er der fem knapper, og en af dem hedder ’Atmosphere’. Trykker man på den, dukker der fotos op fra sidste års messe i Kunsthal Charlottenborgs flotte hvide højloftede lokaler. Billederne oser af eksklusivitet og in-crowd.

Går man ind på artcopenhagen.dk, er det første, man ser, et fotografisk vue over de mange hvide skillevægge, der udgør messestandene i Forum. Man kan læse, at messen viser »de mange kvalitative forgreninger i kunsten«, og for en sikkerheds skyld forklares det, at »diversiteten understreges af de mange udenlandske gallerier, der præsenterer et bredt udbud af kunst fra hele verden«.

Selv om formuleringer som »et bredt udbud« og »fra hele verden« smager af noget internationalt, kan det også læses som ’alt godt fra havet’.

Fælles for de to messer er, at de handler om penge. Begge steder gælder det om at tiltrække internationale kunstsamlere og kunsthandlere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge Torben Zenth, der er redaktør på internetkunstmagasinet Kopenhagen, kræver en rigtig international kunstmesse netop »en eller anden form for eksklusivitet«.

»Forum har det problem, at det er meget stort, og det er den danske kunstscene ikke. Der er 60-70 standpladser på Art Copenhagen, og hvis der skal være økonomi i det, og man skal have lejet alle de standpladser ud, skal man helt ned og finde små gallerier, som befinder sig under radaren«, siger Torben Zenth.

Han nævner, at flere af de messeløse københavnske gallerier er lige så gode som nogle af dem på Chart og derfor i princippet sagtens kunne være med. Men der er et pladsproblem: Charlottenborg er lille. Charlottenborg er ikke ligefrem Forum.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce