Aktuelt. Hvis man vil følge de nyeste strømninger i kunsten, skal man gå på galleri og ikke museum.
Foto: Copenhagen Art Week

Aktuelt. Hvis man vil følge de nyeste strømninger i kunsten, skal man gå på galleri og ikke museum.

Kunst

Den moderne kunst har brug for dronningen og Yoko Ono for at blive set

Copenhagen Art Week vil undersøge, hvorfor vi flokkes om ny musik og litteratur, men går efter velkendt kunst.

Kunst

Regentparret, Frida Kahlo og Yoko Ono var sidste års trækplastre på udstillingssteder for samtidskunst som Aros, Arken og Louisiana.

Det viser en rundspørge til en række af landets førende kunstformidlende institutioner foretaget af kunstugen Copenhagen Art Week, der i den kommende uges tid står bag en række særarrangementer på gallerier, kunstmesser, museer, udstillingssteder og projektrum.

Undersøgelsen viser, at det er kendte kunstnernavne med en stor produktion bag sig, der trækker de store besøgstal. Også på udstillingssteder, der pryder sig med at have fokus på samtidskunst.

LÆS INTERVIEWS

Og hos Copenhagen Art Week undrer man sig over, hvordan det kan være, at man i næsten alle andre kunstformer kræver en samtidighed - som i musik og litteratur - , mens det ikke gælder samtidskunsten. Den tematik ønsker kunstugen at diskutere.

»Vi synes, der er noget paradoksalt i, at man hele tiden trækker den anden vej i kunsten. At man viser de gamle skulpturer og malerier. Vi vil gerne have nyt i alle andre sammenhænge, men ikke i kunsten«, siger Anne Riber, der står for kommunikation i forbindelse med Copenhagen Art Week og selv driver et galleri i Nansensgade.

»Man vil gerne vide, hvad man får, og det er svært at få folk ind til det uventede«.

Hun peger også på det selvmodsigende i, at samtidskunstens udstillingssteder har en opgave i at opdyrke og udvikle det nye og udvikle samtidig med, at det er sværere at få støttekroner, hvis man ikke har høje besøgstal - og det får man åbenbart lettest ved at vise det etablerede.

LÆS ARTIKEL

Seertal frem for public service

Lektor i kunsthistorie fra Københavns Universitet Malene Vest Hansen, der har forsket i kuratering som kulturelt fænomen, bekræfter tendensen.

»Ligesom med tv er der kommet fokus på kvantitet frem for kvalitet. Man tæller først og fremmest brugere, så det er ikke mærkeligt, at museer går efter at vise noget, de ved er populært i forvejen i stedet for at tænke klassisk public service, hvor man skal udfordre og uddanne folk om noget, de ikke kender i forvejen«, siger hun.

Kunsthistorikeren så gerne, at udstillingsstederne satsede mere, men fordi succes måles mere i kvantitet end i kvalitet, undrer det hende ikke, at man er tilbøjelig til at vise det, der trækker et stort publikum.

Samtidig mener hun ikke, at der generelt er et problem i at udstille publikumsmagneter som Frida Kahlo og Edward Munch, så længe udstillingerne er kurateret, så de kaster nyt lys over deres plads i kunsthistorien.

»Ideelt set skulle museernes forskningsforpligtelser bære det. Hvis man har ny forskning, der kan vise værkerne på en ny måde, bliver det interessant. Men at vise Picasso for at vise Picasso eller vise Kahlo for at vise hende, som hun er set før, er mindre interessant«.

LÆS ANMELDELSE

Køb dansk!

Malene Vest Hansen peger i øvrigt på, at den moderne kunst har høj puls i København, hvor der i de seneste 10-15 år er kommet en strøm af nye gallerier. Til gengæld savner hun mod fra museerne, når de køber ind.

Som eksempel peger hun på Arken, der i 2011 fik en donation på mange millioner til nye kunstindkøb og valgte at investere i den engelske superstar Damien Hirsts værker.

LÆS ARTIKEL

»Hvorfor brugte man ikke nogle af pengene til at købe yngre dansk kunst for? Det ville være fantastisk, hvis etablerede museer også viste yngre kunstnere, men det er lige så vigtigt, at de samler nutidskunstnere«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce