Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Bemærkelsesværdigt. Katrine May Hansens billeder af kvinder med tørklæder tiltrækker den største opmærksomhed af udsmykningerne på Rådhuspladsens metrohegn.

Bemærkelsesværdigt. Katrine May Hansens billeder af kvinder med tørklæder tiltrækker den største opmærksomhed af udsmykningerne på Rådhuspladsens metrohegn.

Kunst

Tørklæder er den største kunst på Rådhuspladsen

Der skal noget til, før kunsten på metrohegnet kan trænge gennem Rådhuspladsens billedhav.

Kunst

At sætte billeder op på Rådhuspladsen er som at hælde en dråbe vand i havet.

Hvis man vil gøre sig gældende, må man op i skala og tale klart, unuanceret og tydeligt. Især fordi pladsens aktuelle udformning under metrobyggeriet gør, at den næsten udelukkende er reduceret til et transitområde.

Folk stiller sig ikke op og glor, de er alle på vej et andet sted hen, og billederne skal derfor kunne opleves i farten.

Det ved folkene bag metrohegnets reklamer.

Man burde give en hel side af hegnet til én kunstner, der evner at arbejde i det helt store format

De har fået byggepladsens to bedste sider, der hvor flest passerer, og hvor der er bedst plads til at komme på afstand af billederne. Her kan man nå at opfange budskabet, selv når man passerer i bil med 50 kilometer i timen.

Metroselskabets offentlige kunstgalleri med mere, Byens Hegn, har fået reserveret de mindst attraktive to smalle sider af byggepladsen ind mod busholdepladsen og ind mod Vester Voldgade.

Vægarealet er desværre dårligt disponeret. Man burde give en hel side af hegnet til én kunstner, der evner at arbejde i det helt store format. Det gør man ikke, men deler den op i mindre portioner til kunst af svingende kvalitet og ikke mindst variabel evne til at gøre sig gældende i byrummet.

Mystisk natursymbolik midt i storbyen For buspassagererne kan ventetiden forkortes ved at kigge på Streetart-kunstneren Don Johns sort-hvide maleri. Ifølge hans egen hjemmeside er det en gentagelse af et værk fra Aalborg, der hedder ’Bird With A Bite’.

En rovfugl med vingerne spredt ud ses nedefra, men vingespidserne er ikke af fjer, de er åbenmundede gepardhoveder(!). Det er flot og drabeligt som en tatovering, men det er ikke et billede, der har meget på hjerte.

LÆS LEDER

Lidt mystisk natursymbolik midt i storbyens hamrende rationelle hjerte er selvfølgelig en kontrast, men også en af de mere banale.

Ved siden af hænger en amatørfotoudstilling, som DR har stået bag, med portrætter af folk, der har været gift i 50 år. Her er vi nede i et helt lille format, der fuldstændig drukner på det travle sted.

Lidt, men ikke meget bedre går det rundt om hjørnet i Vester Voldgade, hvor Gitte Svendsen har taget stemningsfulde billeder af forretningsvinduer og detaljer i kvarteret. Motiverne er nok klicheer, men hun har meget godt styr på det kulørte, og billederne giver tilsammen en tæt stribe farver, når man suser forbi langs cykelstien.

Mere end en overfladisk forbindelse

Det bedste værk på Rådhuspladsen er dog uden sammenligning Katrine May Hansens 'A scarf is a scarf is a scarf'.

Det hænger også ud mod cykelstien på Vester Voldgade, men i enden ned mod Strøgets udmunding og er synligt for lidt flere. Det viser store portrætbilleder af kvinder fra Fanø og Indonesien.

LÆS OGSÅ

Ud over den overfladiske lighed mellem kvinderne fra de vidt forskellige kulturer er der en forunderlig forbindelse mellem dem, som man kun opdager ved at nærstudere teksten ved siden af billederne: Det traditionelle Fanø-tørklæde stammer angiveligt fra Java-øen i Indonesien.

Det var danske sømænd, der mødte og blev betaget af de farverige muslimske hijaber på øen og bragte dem med hjem som souvenir til deres koner. Der er altså mere end en overfladisk forbindelse mellem hovedtørklæderne på de geografisk vidt adskilte øer.

Hvad det indebærer af implikationer i forhold til den aktuelle debat om religiøse tørklæder, er herligt åbent i værket. Det er det eneste af Rådhuspladsens kunstværker, hvor jeg bemærker, at folk stopper op, kigger og læser.

Det bærer et klart koncept i en nemt aflæselig form, der passer til stedet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce