Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Måneskin. Dette foto af et landskab badet i måneskin er fra 1827 og er blandt Niépces bevarede billeder, som snart udstilles på The National Media Museum i Bradford, England.
Foto: The Royal Photographic Society Collection at National Media Museum / SSPL

Måneskin. Dette foto af et landskab badet i måneskin er fra 1827 og er blandt Niépces bevarede billeder, som snart udstilles på The National Media Museum i Bradford, England.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De allertidligste fotografier udstilles sammen

Franske Joseph-Nicéphore Niépce var manden, der skabte de første fotografier.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han led en krank skæbne og nåede aldrig at blive anerkendt for sin store opdagelse i samme grad som de andre fotografiske pionerer Daguerre and Fox Talbot. Men faktisk var den franske fysiker og opfinder Joseph-Nicéphore Niépce manden, der skabte de første fotografier. Det skete i 1820’erne ved hjælp af blandt andet en tinplade, en lysfølsom asfalthinde og lavendelolie.

Da Niépce døde af et hjertestop i 1833, havde han indgået et samarbejde med Daguerre, og den franske stat honorerede siden Daguerre som hovedopfinderen. Før sin død mistede Joseph-Nicéphore Niépce desuden alle sine penge, da han måtte til England og hjælpe sin bror, Claude, der også var opfinder. Han var gået i delirium oven på opfindelsen af den første forbrændingsmotor og forsøget på at sælge den.

Dette foto af et landskab badet i måneskin er fra 1827 og er blandt Niépces bevarede billeder, som snart udstilles på The National Media Museum i Bradford, England. Flere af dem er fotografier af kunstværker, men Niépce fotograferede også den virkelige verden. På et foto af udsigten på hans landsted i Le Gras kan man se, hvordan den lange eksponeringstid betyder, at solen belyser motivet fra begge sider. Det har fået nogle til at konkludere, at det er, fordi eksponeringstiden var på otte timer, mens andre peger på, at eksponeringstiden var adskillige dage.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden