Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Uægte. Den 37 centimeter høje skulptur, der er blevet erklæret falsk af Rodin-komiteen. Her fotograferet i Københavns Byret.
Foto: Joachim Adrian

Uægte. Den 37 centimeter høje skulptur, der er blevet erklæret falsk af Rodin-komiteen. Her fotograferet i Københavns Byret.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Grubleren i den danske retssag er søn af en svindler

Det meste af sit liv rejste han verden rundt i den internationale overklasse. Men til sidst indhentede fortiden bronzemanden, som er hovedperson i en retssag, som afsluttes i dag og i morgen ved byretten i København, hvor tre mænd er tiltalt for forsøg på groft bedrageri.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som altid ved auktionshuset Sotheby’s evening sales var mændene i smoking, kvinderne i gulvlange kjoler, og i hænderne havde de drinks. Som var de gæster til et fint cocktailselskab. Bronzemanden, derimod, var som sædvanlig helt nøgen.

Men den bare mand med hånden under hagen og blikket vendt nedad mod de bøjede knæ havde intet at være flov over. Det var jo ham, de alle sammen var kommet for at se. Sønnen af den moderne skulpturkunsts stamfar Auguste Rodin – manden, de kaldte ’Grubleren’.

Den 37 centimeter høje Grubler med den karakteristiske brungrønne hud passede perfekt ind i det smukke lokale på New Bond Street, en af Londons fineste adresser, hvor det britiske auktionshus Sotheby’s denne novemberaften i 1994 holdt et af deres legendariske aftensalg.

Han strålede i selskab med Picassos dansere fra Moulin Rouge, Renoirs blomsterbuket og Degas balletdanser. Og før aftenen var omme, var hammeren faldet for ’Grubleren’. 120.000 amerikanske dollars. Så havde ’Grubleren’ igen fået sig en ny adoptivfar: Mr. Donald J. Christal, en amerikansk kunstsamler, som blandt andet tjente sin formue på at sælge solcreme for firmaet California Suncare.

Hvad amerikaneren med det champagneklingende navn ikke vidste, var, at ’Grubleren’ ikke var, hvad han gav sig ud for.

Den aften, mens cocktails blev drukket, og den nøgne Grubler blev pakket ind for at følge med sin nye ejer over Atlanten, var der imidlertid ingen, der bemærkede, at ’Grubleren’ i mere end en forstand ikke havde noget tøj på.

Aftensalget på Sotheby’s var et højdepunkt i ’Grubleren’s liv. Et liv som feteret og beundret midtpunkt for nogle af samfundets allerrigeste spidser.

Sådan er det langtfra i dag, hvor han står i kosterkælderen under Københavns Politigård. Stemplet som en forfalskning og brugt som bevismateriale i en opsigtsvækkende retssag, som afsluttes i dag og i morgen ved byretten i København, hvor tre danske forretningsmænd er tiltalt for at ville sælge ham på auktionshuset Christie’s, selv om de vidste, at han var en forfalskning.

I dag står det klart for alle, at den falske søn af Hertugen af Bourgogne ikke har noget tøj på

For at forstå, hvordan ’Grubleren’ havnede der, må vi tilbage til manden, der fandt på ham. En af kunsthistoriens mest betydningsfulde kunstnere: Auguste Rodin.

Hertugens falsknerifabrik

Auguste Rodin, en af modernismens førende billedhuggere, levede 1840-1917 og skabte nogle af verdens mest kendte skulpturer i bronze – derunder ’Grubleren’ og ’Kysset’.

Rodin var også en af de første skulptører, som fandt på, at man kunne masseproducere kunstværker.

Allerede mens han levede, fik han støbt adskillige udgaver af nogle af sine mest berømte værker, deriblandt ’Grubleren’. Alle sammen den ægte vare, så længe de var produceret med tilladelse fra Rodin i en af hans autoriserede støbeforme. Hver skulptur havde et begrænset antal – også kaldet editioner – som de måtte blive produceret i. For Rodin var det et fælles arbejde at støbe skulpturerne, og derfor fik han hjælp af bronzestøbere og andre håndværkere til at producere sine skulpturer.

Men allerede inden Rodins død i 1917 var der flere af hans samarbejdspartnere, der udnyttede masseproduktionens natur til deres egen fordel og støbte hemmelige, uautoriserede udgaver af hans skulpturer. Falske versioner af hans værker. En slags 1900-tals piratkopiering.

Da Rodin døde, overtog Musée Rodin rettighederne til at støbe den franske mesters skulpturer. Men i kulisserne fortsatte flere med at udvide Rodin-familien med falske slægtninge med opdigtede stamtræer.

En af de største piratkopister var Guy Hain, far til hovedpersonen i denne historie. En mand, der senere blev landskendt i Frankrig under tilnavnet Hertugen af Bourgogne.

’Grubleren’ har så vidt vides ingen mor. Det bedste bud på en fødselsdag er i slutningen af 1970’erne eller begyndelsen af 1980’erne. Det var her, Guy Hain fik lavet ham og hundredvis af hans navnebrødre i bronze i et støberi nordøst for Bourgogne i en lille by kaldet Port-sur-Saône. Guy Hain tjente officielt sine penge på at sælge medicin til landbrugsdyr og på et antikvariat i Paris med navnet ’Hertugen af Bourgogne’.

Men uofficielt havde den veltalende franskmand et erhverv, der var en del mere forfinet og en del mere lyssky på én og samme gang.

Ved siden af sin medicinforretning opkøbte Guy Hain originale støbeforme af Auguste Rodins skulpturer. Særligt et støberi i Paris ledet af en mand ved navn George Rudier, som siden 1952 havde museets tilladelse til at støbe Rodins skulpturer, gemte i hemmelighed flere af de støbeforme, der egentlig skulle have været destrueret, efter at de havde støbt en autoriseret skulptur.

I stedet røg formene sydpå til Guy Hains hemmelige støberi, hvor han også ansatte mange af Rudiers dygtige håndværkere, der i årtier havde fået stor erfaring med at støbe Rodins værker. Guy Hain skabte en næsten perfekt falsknerifabrik, der producerede falske Rodin-tvillinger i hundredvis og solgte dem videre som ægte børn til tusinder af franc.

Det var især håndens grovhed, hvor tommeltot og pegefinger næsten smeltede sammen under 'Grubleren's hage, der gjorde specialisten fra Rodin Komiteen sikker i sin sag

Men en dag kom fransk politi ved et tilfælde på sporet af de falske Grublersønners far.

Lastbil fyldt med kopier

I begyndelsen af 1992 standsede politiet Guy Hains lastbil. De havde en mistanke om, at han solgte ulovlige væksthormoner til køer.

Men da de åbnede lastrummet, åbnede de samtidig døren til Frankrigs største kunstfalskneriskandale. I lastbilen var kilovis af falske skulpturer. Og i Guy Hains støberi i Port-sur-Saône konfiskerede de tusinder af falske værker af ikke bare Rodin, men også af andre mestre som Renoir, Maillol, Carpeaux og Giacometti.

Politiet fandt hundredvis af Rodins skulpturer, deriblandt nogle af hans dyreste og mest kendte værker: skulpturerne af forfatteren Balzac, den lidenskabelige ’Kysset’ og massevis af både små og store udgaver af ’Grubleren’.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I slutningen af 1990’erne vurderede fransk politi, at Guy Hain havde tjent i omegnen af 150 millioner kroner på de falske skulpturer, og flere af Frankrigs mest respekterede auktionshuse og kunsthandlere måtte indse, at de havde været med til at sælge falske skulpturer for millioner.

Guy Hain fik i fransk presse tilnavnet Hertugen af Bourgogne og endte i 1997 efter en lang retssag i fængsel.

På det tidspunkt var denne histories hovedpersons rigtige ophav imidlertid langtfra afsløret. I 1996 var ’Grubleren’ endnu en gang et af midtpunkterne ved en fornem auktion. Denne gang i det traditionsrige auktionshus Christie’s i New York, hvor den amerikanske solcremekonge Mr. Christal havde sat ham til salg. Her blev ’Grubleren’ solgt for 265.000 dollars – dengang svarende til omkring en million kroner. Manden, der købte ham, ’Grubleren’s nye adoptivfar, var en amerikansk bosiddende dansker.

Milliongevinsten gik tabt

I mange år levede ’Grubleren’ en tryg og anonym tilværelse hos den danske mand og hans familie. Da hans adoptivfar døde i 2003, gik ’Grubleren’ i arv til danskerens kone, derefter til hendes datter.

Det var først, da han i 2012 igen kom i kontakt med et auktionshus, at ’Grubleren’s liv tog en skæbnesvanger drejning. Det blev i hans hjemland Frankrig, at ’Grubleren’ mødte manden, der skulle afsløre ham som svindlersøn.

Det var især håndens grovhed, hvor tommeltot og pegefinger næsten smeltede sammen under ’Grubleren’s hage, der gjorde specialisten fra Rodin Komiteen sikker i sin sag.

Netop sådan en plump, detaljeløs tommelfinger genkendte eksperten fra Hertugen af Bourgognes falske Grublere i netop denne størrelse. Formentlig fordi den autoriserede støbeform var blevet brugt så mange gange, at tommeltotten var brækket af og sat på igen.

Den 37 centimeter høje bronzemand var ikke, hvem han gav sig ud for, konstaterede Jerome Le Blay, den fremmeste ekspert inden for vurdering af Rodins værker, da han så skulpturen i 2012. ’Grubleren’ var falsk.

Det år var to af det danske auktionshus Bruun Rasmussens ansatte fløjet til Paris med ’Grubleren’ under armen for at få den vurderet af Rodin Komiteen med henblik på at sælge ham på auktion. Var han ægte, kunne man regne med en pris på mellem 6 og 13 millioner kroner.

Men da den franske ekspert sporede ham tilbage til Hertugen af Bourgogne, afviste auktionshuset at sælge ham og anbefalede i stedet den danske kvinde at beholde ham for hans dekorative værdi. ’Grubleren’ var ikke mere værd end sin vægt i bronze, mente auktionshuset.

Den dunkle fortid som søn af en storsvindler havde endelig indhentet ’Grubleren’.

I forrige uge ankom svindlersønnen til Københavns Byret på forsædet af en Opel Astra. En bredskuldret politimand bar ham ind i retssalen i en falmet papkasse, hvor den falske Grubler igen var midtpunktet i en smuk, højloftet sal.

LÆS OGSÅ REPORTAGE FRA RETTEN

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Denne gang var det blot som bevismateriale, og de nysgerrige blikke, der fulgte hans nøgne krop, kom ikke fra auktionsgæster, men fra advokater, dommere, anklager og de tre tiltalte danske mænd, Rigmanden, Levemanden og den Pensionerede Direktør, der er tiltalt for at forsøge at sælge ’Grubleren’ til auktionshuset Christie’s til trods for, at de kendte til hans falske ophav.

I dag er det retssagens næstsidste dag. I morgen falder rettens dom.

Dommen over ’Grubleren’ er imidlertid allerede faldet. I dag står det klart for alle, at den falske søn af Hertugen af Bourgogne ikke har noget tøj på.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden