0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny udstilling med samtidskunst er et forsigtigt forvarsel om, hvad der kommer om lidt

Nogle værker er friske, og andre er bedagede på ARoS-udstilling. Der er ikke tale om en konsekvent og retningsbestemt kuratering.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg

Med sin hyperæstetik er Simon Dybbroe Møllers værk ’Lettuce’, der er en skulpturel præsentation af et designerkøkken, også en skarp kommentar til ARoS som højborgerlig institution.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Velkommen til den nye samtidskunst. Eller måske rettere den so-so nye samtidskunst blandet med noget, der ikke rigtigt er nyt længere.

ARoS har med sin udstilling ’Cool, Calm and Collected' mikset lidt fra den lokale kunstscenes bland selv-hylder og skabt en udstilling, der ønsker at gå til den ’unge’ kunst igennem et blik på en tradition for cool og smagfuldt dansk design. Udstillingen er dog mere sjov og strittende end som så – heldigvis – og dermed måske lidt retningsløs.

Lea Guldditte Hestelund, der afgik fra kunstakademiet i København i 2015, har overraskende nonchalant placeret en af sine organisk formede marmorskulpturer på en af museets indbyggede bænke, som en tung og hvid abstrakt stenkrop på en sort hynde af læder. Marmorstenens underkant er airbrushet med hysterisk blå maling. Tjekket.

Elmgreen & Dragsets kitschede Helsingør-skulptur ’He’ står klemt op i et hjørne i udstillingen i en fjollet, nyrig version belagt med bladguld. Jeppe Heins roterende spejlskulptur på væg og Olafur Eliassons værk ’Your Condensation’ er også på vej mod kitsch. Begge værkerne spejler, er fra 2013 og synes at have effekten som den bærende motivation.

Bliver man lullet for meget ind i samtidskunstens effektfulde, visuelle kommunikationsformer, hives man ud af dem med et sæt med en række smukt designede klokker, der hænger udstillingen igennem, og som med passende intervaller vækker rummet og kroppen til live.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter