Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sådan ser Edvard Weies ’Faun og nymfe’ fra 1940-41 ud i dag! Statens Museum for Kunst erhvervede det store  maleri (200 x 154 cm) i 1943, dengang nymfen endnu var mørkhåret. Det har tidens gang og især lyset ændret ved.
Foto: SMK

Sådan ser Edvard Weies ’Faun og nymfe’ fra 1940-41 ud i dag! Statens Museum for Kunst erhvervede det store maleri (200 x 154 cm) i 1943, dengang nymfen endnu var mørkhåret. Det har tidens gang og især lyset ændret ved.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mesterværker falmer over tid: Man kan godt blive helt hvidhåret af at hænge på et museum i 70 år

Med alderen ændrer vi os. Det ved alle. Færre tænker over, at malerier faktisk gør det samme, blot i et andet tempo. For ægte farver kan ikke tåle lys. Det er Edvard Weies maleri ’Faun og nymfe’ et eksempel på., skriver kunstredaktør Peter Michael Hornung i denne kommentar.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Oplysninger er som regel gode at få. Men dermed være ikke sagt, at de alle er lige opmuntrende. I det seneste nummer af Danske Museer kan konservatorer desværre oplyse om, at lys skader de kunstværker, som i det daglige udsættes for det. Det er ikke noget, som kun fatalister og kulturpessimister tror kan ske. Det er derimod noget, der faktisk sker, langsomt og uundgåeligt. Og især uopretteligt! Det viser og påviser artiklen.

Det er nu, det bliver spændende...

Følg de første 100 dage efter valget for kun 299 kr.

Bliv abonnent

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden