Sådan ser Edvard Weies ’Faun og nymfe’ fra 1940-41 ud i dag! Statens Museum for Kunst erhvervede det store  maleri (200 x 154 cm) i 1943, dengang nymfen endnu var mørkhåret. Det har tidens gang og især lyset ændret ved.
Foto: SMK

Sådan ser Edvard Weies ’Faun og nymfe’ fra 1940-41 ud i dag! Statens Museum for Kunst erhvervede det store maleri (200 x 154 cm) i 1943, dengang nymfen endnu var mørkhåret. Det har tidens gang og især lyset ændret ved.

Kunst

Mesterværker falmer over tid: Man kan godt blive helt hvidhåret af at hænge på et museum i 70 år

Med alderen ændrer vi os. Det ved alle. Færre tænker over, at malerier faktisk gør det samme, blot i et andet tempo. For ægte farver kan ikke tåle lys. Det er Edvard Weies maleri ’Faun og nymfe’ et eksempel på., skriver kunstredaktør Peter Michael Hornung i denne kommentar.

Kunst
FOR ABONNENTER

Oplysninger er som regel gode at få. Men dermed være ikke sagt, at de alle er lige opmuntrende. I det seneste nummer af Danske Museer kan konservatorer desværre oplyse om, at lys skader de kunstværker, som i det daglige udsættes for det. Det er ikke noget, som kun fatalister og kulturpessimister tror kan ske. Det er derimod noget, der faktisk sker, langsomt og uundgåeligt. Og især uopretteligt! Det viser og påviser artiklen.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce