Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Saudi-Arabien bliver af mange anset som værende delvist ansvarlige for angrebet 11. september. Af samme grund har kunstværket, der hylder landet, affødt stor kritik for sin placering i nærheden af 9/11-mindesmærket.
Foto: Johannes Eisele/Ritzau Scanpix

Saudi-Arabien bliver af mange anset som værende delvist ansvarlige for angrebet 11. september. Af samme grund har kunstværket, der hylder landet, affødt stor kritik for sin placering i nærheden af 9/11-mindesmærket.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fik lov til at stå i én uge: Kunstværk med saudiarabisk flag fjernes fra Ground Zero

Placeringen af kunstværket med det saudiarabiske flag er hensynsløs, mener kritikere. Nu imødekommer arrangørerne af installationen klagerne og flytter værkerne til en mindre følsom lokation.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For en uge siden blev et stort kunstværk indviet på Ground Zero. Her skulle det egentlig have stået frem til 28. februar, men sådan bliver det ikke, skriver BBC.

Kunstværket, der er lavet af den franske billedhugger Laurence Jenkell, er formet som et stort stykke slik pakket ind i det saudiarabiske flag, hvorpå der står »Der er ingen anden Gud end Gud, og Muhammed er hans profet«. Værket er en del af en større installation ved navn ’Candy Nations’, der afbilder alle G20-landene som store stykker slik.

Men værkets placering har fået en noget kølig modtagelse. Flere kritikere mener nemlig, at det er hensynsløst at placere en hyldest til Saudi-Arabien i nærheden af mindesmærket for terrorangrebet på World Trade Center – et terrorangreb, som Saudi-Arabien af flere anses som værende delvist ansvarlig for, eftersom 15 ud af de 19 flykaprere var saudiere.

Så nu bliver værket fjernet.

Alle værker får ny placering

Laurence Jenkell havde oprindeligt foreslået at fjerne skulpturen med det saudi-arabiske flag og flytte den til et mindre følsomt område, men som hun siger til avisen The Observer:

»Det kan jeg ikke gøre, for Saudi-Arabien er en del af G20 på lige fod med alle andre slik-flag i ’Candy Nations’-installationen«.

Vi er overbeviste om, at denne løsning respekterer den unikke følsomhed omkring stedet og bevarer den kunstneriske integritet i værket

Som et kompromis og for at imødekomme klagerne har Port Authority of New York and New Jersey, der står bag udstillingen, i samarbejde med Laurence Jenkell besluttet at flytte hele kunstinstallationen. Senere på ugen bliver alle 20 værker rykket fra deres nuværende placering ved Ground Zero til JFK International Airport.

»Vi er overbeviste om, at denne løsning respekterer den unikke følsomhed omkring stedet og bevarer den kunstneriske integritet i værket«, siger en talsperson fra Port Authority of New York and New Jersey til BBC.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden