Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Banksys aftryk på den walisiske landsby Port Talbot har, siden det dukkede op, trukket omkring 2.000 daglige turister til byen.
Foto: Ben Birchall/AP

Banksys aftryk på den walisiske landsby Port Talbot har, siden det dukkede op, trukket omkring 2.000 daglige turister til byen.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En dag kom Banksy forbi: Carport i lille walisisk havneby er blevet solgt til en kunstsamler for millionbeløb

Borgerne i Port Talbot har, siden Banksy-værket dukkede op kort før jul, kæmpet for at beholde kunstværket, der er blevet en turistmagnet, i den walisiske by. Nu er værket dog blevet solgt for et sekscifret beløb.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kort før jul dukkede et værk af den berømte gadekunstner Banksy op på en tilfældig carport i byen Port Talbot. Nu er værket – og carporten – blevet solgt for et sekscifret beløb.

Det skriver The Guardian, blot en uge efter at avisen kunne berette om, at den lille walisiske landsby var gået sammen om at sikre værkets fremtid i byen.

Det er carportens ejer, Ian Lewis, der har solgt Banksy-værket ’Seasons Greetings’ til kunstsamleren John Brandler fra Essex. Han er ekspert i kunstneren med den anonyme identitet.

Til trods for salget får borgerne i Port Talbot, der indtil nu har kæmpet for at få værket til at blive i byen, stadig mulighed for at opleve Banksy-værket. I hvert fald for en tid. Ifølge John Brandler vil værket blive i den lille landsby i to til tre år – dog er det muligt, at ’Seasons Greetings’ bliver flyttet ind til bymidten.

John Brandler forklarer til The Guardian, at »det (kunstværket, red.) bør trække en masse turister til Port Talbot, som ikke ligefrem er en rejsedestination, der ligger i toppen af folks bucket list«.

Gav turismeboost

Port Talbot fik foræret en vaskeægte turistmagnet, da Banksy kort før jul efterlod sit mærke på en væg i den lille walisiske landsby.

Siden kunstneren satte kystbyen på det kulturelle landkort, har over 20.000 turister besøgt byen.

Værket forestiller fra en vinkel et lille barn, der med sin tunge forsøger at fange snefnug. Men fra en anden vinkel har maleriet et anderledes dystert budskab. Det er nemlig ikke sne, men aske, der daler ned fra himlen – noget, der er blevet tolket som en kommentar til den kedelige førsteplads som det mest forurenede sted i Storbritannien, som World Health Organisation tildelte Port Talbot i 2018.

Banksy er kendt for sine værker med samfundskritiske budskaber. Eksempelvis værket ’Spy Booth’, der viser tre spioner i færd med at aflytte en telefonboks. Værket var – indtil det blev stjålet – placeret i nærheden af en af Storbritanniens efterretningstjenester, GCHQ, der har til opgave at indsamle data og information til regeringen.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden