0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Du læser den næppe på stranden: Klog skulpturbog gør ikke læseren klogere på noget konkret

En universitetspublikation om Elisabeth Toubro samler en række forskningsvinkler på hendes nyere værker. Men den er krævende læsning, og som læser kan man godt savne lidt formidling.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Illustration fra bogen
Foto: Illustration fra bogen

En detalje fra udstillingen 'Hun og hende', som Elisabeth Toubro viste på 'Skulpturi' i København i 2010.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En skulptur kan være så meget forskelligt. Men ifølge nudansk ordbog er det en tredimensional, kunstnerisk figur af sten, ler, metal, træ eller lignende. Et andet typisk kendetegn er dens placering på en sokkel, så den løfter sig over jorden. Hvis disse definitioner står ved magt, er det måske slet ikke rigtige skulpturer, som Elisabeth Toubro har udført i de seneste 35 år. Og dog er hun en af sin generations mest markante og innovative billedhuggere. Hvorfor? Fordi hun gennem sine værker har flyttet grænserne for, hvad en skulptur overhovedet kan være i dag.

Elisabeth Toubros værker er ikke sådan nogle, som en kulturpolitiker fra højrefløjen kunne finde på at stille op i sin prydhave. For de er ikke lavet til at være prydgenstande. De er heller ikke styret af æstetiske hensyn, men snarere skabt ud fra et konglomerat af filosofiske og kunstteoretiske overvejelser.