0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SMK's store satsning er tam og højborgerlig: Er det virkelig samtalesaloner i blødt laksefarvet møblement, der er brug for i verden lige nu?

SMK’s nye udstilling af guldalderkunst er hverken præcis, mangfoldig eller vovet nok. Chancen var der ellers. I stedet sænkes vi ned i en højborgerlig salon med bløde tæpper og loungemøblementer. Og der sidder vi så fast.​​

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jovist, der er nøgenhed på SMK's guldalderudstilling, men det bliver ikke rigtig frækt. Her er det Ditlev Bluncks 'Mareridt', hvor en nøgen kvinde har en kaninmare ridende på maven.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bulder og brag, bål og brand! Det begynder med Københavns bombardement i 1807 og slutter med den anden slesvigske krig i 1864. Hændelser, som i udstillingen betegnes som intet mindre end katastrofer. Derimellem udfolder udstillingen om guldalderen i dansk malerkunst sig, født i ilden, død på slagmarken. Kunst i verdensklasse, som titlen siger.​​

Og den danske såkaldte guldalderkunst er da også for længst blevet et internationalt verdenshit, kunst, man på for eksempel Louvre inden for de seneste 20-30 år er begyndt at købe ind af til samlingen, hvor den hænger i fineste selskab med blandt andet tysk romantik af malere som Casper David Friedrich.​​

Og så er der Hammershøi, som vi for længst har forstået er en international superstar på både museer og i auktionshusene. Og snart rejser også denne aktuelle udstilling til Petit Palais i Paris. Inden da vistes den i en mere omfattende udgave i Stockholm.

Dansk guldalder er altså først og fremmest et succesfuldt brand og en genkendelig betegnelse for 1800-tallets maleri og givetvis også sikkert blockbustermateriale for Statens Museum for Kunst med denne udstilling, som nok vil få besøgstallene til at stige til vejrs.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Læs mere