Alle kvinder har dem. Bryster. De bor bag blusen og findes i alle former og størrelser. Og spørger man kvinderne selv, får man forbløffende forskellige fortællinger om dem. De kan handle om alt fra forvirring til magt, glæde, angst. Eller brysterne kan minde om en sætning, der blev sagt i en baghave for 35 år siden.
Lige nu kan man på buslinje 14 i København se fotos af seks danske kvinders bryster ledsaget af et ord, de selv har valgt. Kunstneren bag er Anne Kathrine Sørup, der siden 2015 har fotograferet og interviewet 103 kvinder mellem 17 og 95 år for at realisere projektet, som hun kalder ’Gamle bryster’, og som hun oprindeligt udviklede som reaktion på privathospitalet Nygarts landsdækkende reklame for plastikkirurgi, der gik under kampagnenavnet ’Nye Bryster’.
»Nygart-reklamen er en pådutning af, at man skal se ud på en bestemt måde for at være rigtig. Man skal have en slank overkrop og faste unge bryster. Men jeg vil gerne minde om, at enhver, der har en kvindekrop, har bryster, og at der er utallige måder at have rigtige bryster på. Jeg vil udfordre idealbilledet og vise mangfoldigheden«, fortæller Anne Kathrine Sørup.
Projektet skal ikke ses som en kritik af et enkelt privathospital, men derimod ønsker kunstneren at få folk til at reflektere over de kulturelle mekanismer, der er med til at opretholde vores kropsidealer.
»Der er tale om sociale strukturer og normer, og vi er i høj grad selv med til at opretholde dem. Hvorfor har jeg pushup-bh på for eksempel? Ingen har tvunget den på mig. Det, jeg ønsker, er, at vi diskuterer de sociale strukturer, der præger os, i stedet for at underlægge os dem«, forklarer den 34-årige kunstner.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind