0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

4 hjerter til ny udstilling: Der gemmer sig et stort sort dyr i de gådefulde skulpturer

Martin Erik Andersen er tilbage, og noget i hans nye værker kan minde om træers og havers vækst. Men noget minder os også om denne billedhuggers evige trang til at overskride grænser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

'Quarry (Serapeum mining)' fra 2019 er det betydeligste værk på Martin Erik Andersens udstilling. Serapeum er et udtryk, der optræder i den oldegyptiske gravkult. Måske spiller døden en vis rolle, også her. Men tolkningen af det sammensatte værk er overladt til beskueren.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den måske væsentligste elev fra Bjørn Nørgaards skole på Kunstakademiet’. Det er ganske store ord – om billedkunstneren Martin Erik Andersen. Men det er de ord, som forfatteren Henrik Christoffersen bruger om kunstneren i sin seneste bog, ’Det store sorte dyr’, om kunsten i tvivlens tid.

Hermed ikke sagt, at Martin Erik Andersens værker minder om læreren Bjørn Nørgaards. For er der ikke noget folkeligt eller genbrugsklassicistisk over dem? Eller samfundskritisk og socialt? Og de ligner heller ikke forsøg på at visualisere tvivl. For kan tvivl overhovedet udtrykkes visuelt på samme måde, som tvivlens modsætning: troen – dvs. den kristne tro – er blevet det, især i tidligere tiders kunst?

Men der eksisterer hos enhver kunstner – ung som ældre, ny som gammel, moderne som postmoderne – et behov for at finde eller opfinde det emne, som vedkommendes arbejde bedst kan nære sig ved. Og her gælder det om at gå over stregen og finde nye veje. For hvis skulpturens strategier og målsætninger ikke er nye, bliver dens former det heller ikke.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts