0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Katten er både nuttet og djævelsk i ny Henry Heerup-udstilling

Heerup Museum i Rødovre har hygget sig med at lave udstillingen om katten som figur i den folkelige malers kunst. Katten selv er knap så hyggelig. ​​​​​​​​

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Michael Dam
Foto: Michael Dam

'Mareridt' hedder dette surrealistiske maleri fra 1978 af Henry Heerup, som indleder udstillingen om katten i kunsten på Heerup Museum i Rødovre.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Miauv, hvor jeg dog fortryder, at jeg IKKE gik i biografen og så filmatiseringen af musicalen ’Cats’, før denblev taget af plakaten. Som det toguheld, den film (efter alle anmeldelser og førstehåndsoverleveringer at dømme) var, var den også en slags selvopfyldende profeti: for uhyggelig og utroværdig. Ligesom dyret katten i sig selv er det ... Katten, som er i forbund med hekse, i pagt med djævelen, skrålende om natten som et tortureret spædbarn. Uheldsvangert går den over gaden. Slår kløerne i, bedst som du tror, den spinder, kun for dig. Men på samme tid så nuttet, at kattevideoen er en væsentlig sub-genre på YouTube. Som straf bliver den slået af tønden på denne årstid.​

Det mystiske væsen optræder som menneskets mest ambivalente ven overalt i kulturen. I alt fra egyptisk kunst over Disney (også der ofte som skurk). Men også som den skrøbelige lille gråstribede, alt for godtroende mis, som Marlon Brando kæler for med sine store kødhænder i åbningsscenen i ’The Godfather’. Efter sigende var det en herreløs kat, som Francis Ford Coppola fandt på filmsettet.