0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansk fotograf benytter en hemmelig teknik: Han VIL ikke se skoven for bare træer. Han vil bare se træerne

Vejen fra virkeligheden til fotografiet er ikke altid snorlige og direkte. For hvis et fotografi også skal angive en stemning, for eksempel af tomhed, kræver det noget særligt – ikke mindst af fotografen. I dette tilfælde hedder han Per Bak Jensen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Bak Jensen
Foto: Per Bak Jensen

Kan man være romantiker og perfektionist på samme tid? Per Bak Jensen er det i hvert fald. Når han færdes i naturen - og med sit kamera vil hjemtage et stykke af denne natur, er det for stemningens skyld, den stemning, som han bærer i sig, og som handler som skovens stille dybe ro..

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der findes ikke tavse fotografier. De fortæller altid noget. Dette billede røber, at kunstfotografen Per Bak Jensen – eller lad os hellere kalde ham billedkunstneren Per Bak Jensen – har været en tur i skoven. Og titlen tilføjer, at det er en skov på øen Rügen.

Lad os forestille os, at Per Bak Jensen på denne skovtur lige med ét er standset op. Han har set noget. Og for sit indre blik har han anet det fotografi ’Skov’, der kunne blive resultatet af processen: et tæt selskab af stammer, hvor trækronerne og løvet er skåret af. Hvorfor? For var de ikke elimineret, ville de modarbejde alle de lodrette former, som danner billedets særlige rytmiske styrke. Han har netop ikke ønsket at se skoven for bare træer. Bare træerne.

Der hævdes, at alt, hvad der er synligt, lader sig fotografere. Men det er kun i princippet.

For kameraet er ikke øjets mekaniske stedfortræder, og et fotografi er ikke kun det, som et kamera kan trække ud af virkeligheden og bevare i en anden tilstand.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere