0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Han var en uforsonlig enspænder, der forskansede sig i udlandet. Nu har Louisiana en fremragende udstilling med hans kunst

Ingen skulle sætte kunstneren Troels Wörsel, der døde i 2018, i bås. Men nu har Louisiana ikke desto mindre sat ham til vægs på en stor og meget veltilrettelagt udstilling.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Stine Heger, © Estate Troels Wörsel
Foto: Stine Heger, © Estate Troels Wörsel

Troels Wörsel lavede en række skitser til et ret atypisk rokokostel, ’Nymphenburg’, som dog ikke blev sat i produktion.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Fra tid til anden bliver Louisiana beskyldt for at vise udstillinger, der er lige så lækre og behagelige at se på, som Louisiana-cafeens anretninger er at smage på.

Men den beskyldning kommer man ikke langt med i tilfældet Troels Wörsel (1950-2018). Lige så længe han levede – og han levede ikke længe nok – var han en af de 1970’er-kunstnere, som man altid kunne slå sig på. Både som individ og kunstner var der noget uforsonligt, nærmest enspænderagtigt over hans holdninger, både til kunsten og alt det øvrige, der ikke var kunst. Derfor blev han heller ikke boende længe i Morten Korchs fædreland, hvor man næsten altid kan bløde en konflikt op til et kompromis. I stedet forskansede han sig allerede fra 1974 i udlandet, i bl.a. Tyskland og Italien.

Troels Wörsel var heller ikke en kunstner, som man uanset de bedste intentioner skulle prøve at forstå, forklare, udlægge og simplificere. Engang lavede en stor borgerlig morgenavis et sympatisk interview med ham. Hvorefter han i et længere debatindlæg til avisen tog kraftigt afstand fra stort set alt, der stod i teksten, måske lige med undtagelse af tegnsætningen. Ingen skulle knytte særlige hensigter til hans indsats eller klæbe kendte stilistiske mærkater på det, han frembragte. For han ønskede kun at lave værker, der flyttede kunsten væk fra konventionen og dermed ham selv væk fra alt det, som de andre gik og frembragte.

Kort sagt: Ingen skulle sætte Troels Wörsel i bås. Men nu har Louisiana ikke desto mindre sat ham til vægs. Det sker med udstillingen ’Troels Wörsel: Louisiana on Paper’, for ca. halvfems malerier på papir er det blevet til i denne posthume æresbevisning. Og tro nu ikke, at mediet til at male med er den samme olie- eller akrylfarve på papir, som de andre kunstnere brugte. Nej, udstillingens hovedperson benyttede også gouache, clips, kul, pen, polaroid, sandpapir, tape, tavlelak og trykfarve. Og hvis andre malede med pensler, monterede hovedpersonen undertiden sin pensel på en boremaskine og malede løs ved at bore.

Undertiden behøvede et godt kunstværk intet ud over sin arbejdsproces for at kunne legitimere sin eksistens. For materialet kunne godt være en del af motivet. Maleren, der som yngre spækkede sine bogreoler med bøger om filosofi og sprogteori, anså billedkunsten for at være et særligt tegnsprog, og maleri var nu engang tegn, der blev ansat på en flade, f.eks. papir, med det formål at fortælle beskueren noget nyt og uvant med nye og uvante midler.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere