0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunstner opløser maleriet i syrebad på ny udstilling

Italienske Nicola Samorì forener ubesværet fortidens billedsprog med en angrebsivrig samtid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Larm Galleri
Foto: Larm Galleri

VIOLINEN. Man skal have øjnene med sig for at se violinen, der også er titlen på Nicola Samorìs maleri, der er udført på kobber i 2012. Men kvinden holder den i sin højre hånd på en måde, der gør instrumentet umuligt at spille på.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man skal se godt efter for at få øje på violinen, som kvinden med en sær håndstilling synes at vise frem.

Spille på den kan hun i alle tilfælde ikke i den positur, har musikredaktøren slået fast, hvilket sådan set passer perfekt til resten af maleriet, hvor det manierede, dramatiske og mærkværdige er vigtigere end for eksempel det anatomisk korrekte.

Kunstneren er den unge italiener Nicola Samorì, født i 1977 og uddannet på Accademia Belle Arti i Bologna.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce