0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

ARoS-udstilling med tortur, selvmord, tis og galskab er tung og voldsom

Claus Carstensens udstilling har en tyngde, som man sjældent ser i samtidskunsten.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg

Urin. Udsnit af værket 'Uden titel. (Krystufek - Efter Steen Møller Rasmussen)' fra 2001.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er på flere måder en voldsom udstilling. Selv om den opsamler Claus Carstensens varierede virke gennem over 30 år, er der en vægt på de værker, der tager livtag med det forfærdelige og skræmmende: tortur, vold, selvmord, terror, totalitære bevægelser og galskab. Disse temaer fletter sig ind i hans andre gennemgående temaer: territorieafpisning, kodningen af maleriet og det uperfekte.

Et eksempel, der forener det hele, er ’Uden titel (Ich bin kein Nazi)’, der tilsyneladende er en malerisk 1:1-gengivelse af en artikel i det tyske blad Stern. Her interviewes Harald Ewert, en midaldrende arbejdsløs mand, der ganske usympatisk syntes at bakke op om de voldelige angreb på en flygtningebolig i Rostock i 1992, selv om han ikke tog aktivt del i begivenhederne.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere