0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Selv den hårdeste kunst er båret af en humanistisk impuls

Med grafiske værker skildrer Statens Museum for Kunst efterkrigstidens angst.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Statens Museum for Kunst
Foto: Statens Museum for Kunst

Mytestof. Orfeus ligger kvæstet på gaden, mens gangsterne fragter Eurydike til dødsriget. Værket er fra Palle Nielsens serie om Orfeus og Eurydike, en serie, han arbejdede på i flere årtier.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Luk øjnene, og se 1950’erne for dit indre blik. Hvilke farver forbinder du med det årti? Nok ikke orange, lilla og pangfarver, nok snarere brun, grå og sort. Det gør jeg i hvert fald og sikkert mange andre, som ikke var der selv.

I den kollektive bevidsthed er 50’erne beton, atomprøvesprængninger og mænd i jakkesæt. Naturligvis var der meget andet, men fordommen om årtiet får man i hvert fald ikke afkræftet på denne udstilling.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere