0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Guldalderudstilling når nye højder gennem fantastisk digital formidling

Fuglsangs udstilling om guldaldermaleren Vilhelm Kyhn er alt andet end tilbageskuende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ingrid Riis
Foto: Ingrid Riis

Maleskærm. Ved hjælp af et såkaldt iLand-bord og noget digitalt legetøj kan man på en skærm efterprøve alle de elementer, som en landskabsmaler som Kyhn kunne sætte ind i et maleri som f.eks. 'Fra egnen ved Himmelbjerget' fra 1882.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når mindre museer går sammen om at løfte et projekt i flok, kan de præstere det utrolige.

Det tangerer i hvert fald det utrolige, hvad kunstmuseerne i Randers, Fuglsang, Ribe og Herning har udrettet i fællesskab for at få trukket landskabsmaleren Vilhelm Kyhn (1819-1903) frem fra de forsømte og halvglemte.

Men ophængningen på Fuglsang Kunstmuseum fortæller en anden historie. Selv om Kyhn ikke var begavet med en J. Th. Lundbyes eller en Købkes naturtalent, var han enormt vedholdende, og så boede han nærmest midt i sine motiver, indtil de var blevet til malerier.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.