0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jagten på billeder af venskaber slører fokus på Nivaagaard

Udstillingen ’Venskaber’ på Nivaagaard kunne med fordel have haft en anden titel, som passede bedre til de - ofte fremragende - udstillede værker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joakim Eskildsen/ Gallery Taik Persons
Foto: Joakim Eskildsen/ Gallery Taik Persons

'Tanden' af Joakim Eskildsen fra 2012

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg ville virkelig ønske, at den aktuelle udstilling på Nivaagaards Malerisamling havde en anden titel. Den kunne således sagtens have heddet noget i stil med ’Relationer’ eller ’Portrætter’. Men overskriften er altså ’Venskaber’ – som man så søger forgæves efter i langt de fleste af de udstillede værker.

Formentlig er titlen tænkt til at binde udstillingens to dele sammen, nemlig de såkaldte ’venskabsportrætter’, som danske kunstnere udførte i 1800-tallets Rom, og en række fotografiske værker med årstal fra 1940’erne til i forgårs.

Men end ikke venskabsportrætterne viser som sådan selve venskabet. I stedet er de små tegnede portrætter af guldalderens mænd, der for en dels vedkommende er mindre kendte.

Enkelte er dog fine skildringer, som Carl Blochs gengivelse af filologen F.C. Olsen, hvor ansigtet er detaljeret og levende, mens skitsen langsomt tager over og ærmeåbningerne kun er gengivet med få streger.

Også i udstillingens fotografiske del volder det med venskaber problemer. Bedste bud i kategorien er faktisk Tove Kurtzweils både humoristiske, rørende og veludførte dobbeltportrætter af hunde og deres nøgne ejere. Her er hunden virkelig menneskets bedste ven, samtidig med at Kurtzweil skildrer begge parter med stor og smuk indfølelse.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce