0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kulørt stof i lange og strimlede baner er samtidskunst på internationalt niveau

Abdoulaye Konaté fra Mali kommenterer med sin kunst aktuelle tilstande i Afrika og resten af verden. Desværre i lidt for snævre omgivelser på Arkens sidegalleri.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pr-foto
Foto: Pr-foto

POLITISK. Konatés installatoriske værk ’Bosnie Angola Rwanda’ fra 1995 er et billede på de folkedrab, der fandt sted samme år – både i Afrika og Europa.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er ikke helt almindeligt at støde på et filmhold til en udstillingsfernisering i Danmark. Endnu mere ualmindeligt er det, selvsagt, at der dukker hele tre hold op. Og at de kommer fra henholdsvis Rio de Janeiro, Bamako og Bloomberg Television i London.

Men det skete alligevel, da maliske Abdoulaye Konaté (f. 1953) åbnede sin lille separatudstilling på Arken. Konaté er nu heller ikke hvem som helst, men har vist sine værker på steder som Documenta i Kassel og Hayward Gallery i London, ligesom han har solgt til blandt andet The Metropolitan Museum i New York.

På den anden side må man også indrømme, at Mali normalt ikke forbindes med samtidskunst på internationalt niveau. Landet ligger på grænsen til, og et stykke ind i, Sahara, det er et af verdens fattigste, og så er Mali desuden, som de fleste andre afrikanske lande, et patchwork af kulturer, sprog og religioner.

Mandé-folket, som er motivet for Konatés ældste værk på udstillingen, hører således til på kryds og tværs af landegrænserne i Vestafrika. Konatés hyldest til Mandé-jægerne (’Hommage aux chasseurs du Mandé’, 1994) er i brændte jordfarver, tilsat cowrie-skaller, garn og bemalede amuletter.

Men man skal ikke forvente, at Konaté holder sig til det arketypiske afrikanske, hverken hvad angår farvevalg, æstetik eller motiv.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce