0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Venedigbiennale-dansker har et svært gennemskueligt og enormt smukt formsprog

Kirstine Roepstorff - snart Danmarks repræsentant på Venedigbiennalen - udstiller i fornemme omgivelser hos Andersens i Amaliegade.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Andersen’s/Kirstine Roepstorffs
Foto: Andersen’s/Kirstine Roepstorffs

Kontraster. Ikke blot er Kirstine Roepstorffs billeder og skulpturer så forskellige, at de næsten kunne skyldes to kunstnere. Men også de enkelte skulpturer rummer store indbyggede kontraster. I øvrigt er der flere af dem hos Andersen’s galleri i Bredgade nr. 28. For lige nu har Andersen’s to adresser.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I et sjældent interview har Kirstine Roepstorff indrømmet, at udgangspunktet for hendes arbejder som regel er formløshed. Dvs. i begyndelsen er der ingen form, eller nogen opskrift på, hvordan værket skal udformes, skabes eller skrues sammen. Når et værk alligevel ender med at få en konkret form, er det, fordi kunstneren selv kickstarter arbejdsprocessen. Der er jo ikke andre til at gøre det. Det, vi med et af sprogets mest omtrentlige gloser kalder form, opstår altså ved, at noget trækkes eller lægges ind i denne arbejdsproces. Lidt efter lidt føjes noget andet til, og dette ’noget’ er delvis bestemt af, hvad der fandtes oprindelig.

Men virkningen går begge veje. For hvad der eksisterede fra starten, påvirkes også af, hvad der føjes til. Lyder det underligt? Det er i hvert fald typisk for en kunstner som Kirstine Roepstorff, der ikke abonnerer på en bestemt stil eller teknik.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere