0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ovartaci henrykker og fascinerer på Charlottenborg, men den sammenstillede nutidskunst er totalt fantasiløs

Som det er, er det Ovartacis del af udstillingen, der bærer det hele. Det gør den til gengæld også til overflod, skriver kunstanmelder Tom Jørgensen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg

Ovartaci tilbragte det meste af sit voksne liv på psykiatrisk hospital, hvor han skabte kunstværker af høj kvalitet. Mange af dem udstilles nu på Charlottenborg sammen med nutidskunst, der desværre ikke hamler op med Ovartaci. Her Lea Porsagers installation ’Gum Up The Works — a pulp fictitious natal chart anticipating institutional experiments to come’, 2017.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Asger Jorn ville have været begejstret. Her har vi en udstilling og en kunstner, hvor den kreative skaberevne kommer frit, fabulerende og kraftfuldt til udtryk uden forstyrrende mellemled. Ovartaci havde da også en overbevist beundrer i den danske Cobra-kunstner, som sørgede for, at han fik en plads i vennen Jean Dubuffets kunstsamling i Lausanne.

Man kan heller ikke sige andet, end at Ovartaci i høj grad levede op til Jorns forkærlighed for outsiderkunst.

Født Louis Marcussen i 1894 fik han efter en Argentina-rejse diagnosen skizofreni og blev i 1929 tvangsindlagt på Psykiatrisk Hospital i Risskov, hvor han forblev i 56 år, heraf 10 år fra 1932 til 1942 på plejeanstalten i Dalstrup på Djursland. Givende sig selv navnet Ovartaci – efter sigende som en poetisk omformulering af ’Overtosse’ – tilbringer han et liv, som veksler mellem glæde og tragedie. Det tragiske kommer bl.a. af Ovartacis ønske om at blive kvinde. Et ønske, som ikke bevilges, hvorefter han gennemfører en selvkastration, I 1957 virkeliggøres hans drøm langt om længe via en kønsskifteoperation i to faser.

Hans sind er stadig præget af både vrede og angst, men under opholdet i Dalstrup oplever han, hvordan han gennem kunsten kan – og får lov til – at udfolde sig frit og uhæmmet.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere