’The Lunatic’ af George Condo fra 1998. Galningen er en tilbagevendende figur for kunstneren, der i sine menneskeskildringer driver gæk med kunsthistorien.

Kunstanmeldelser

Han er ven med Kim Kardashian og Kanye West: Det er både virkelig fedt og meget svært at se kunstens hvide hiphopper på Lousiana

Den amerikanske maler George Condo leger med kunsthistoriens former og blander Picasso og Looney Tunes. Og så har han lavet pladecover for Kanye West. På Louisiana kan man for tiden se kunstnerens værker på papir.

Kunstanmeldelser

En ven af Félix Guattari er en ven af mig. Den berømte og betydningsfulde franske psykoterapeut, aktivist og filosof boede dør om dør med den amerikanske kunstner George Condo i 1980’ernes Paris. Og det var her og på det tidspunkt, Condo fandt sit maleriske udtryk et sted mellem konceptualisme, postmodernistisk citatleg og den amerikanske tilbagevending til det figurative maleri sammen med blandt andre Keith Haring og Jean Michel Basquiat. Det var, efter at Condo havde været en del af den vilde kunstscene i New York. Félix Guattari kom på besøg i atelieret og så på malerierne.

I dem fandt han en tilgang til repræsentationen – afbildningen af virkeligheden – der ikke sad fast i forestillingen om en 1:1-gengivelse eller en psykologisering og et ønske om at overføre ’sjælen’ fra personen til billedet. Ingen følelser som sådan. Følelser givetvis, men ikke på den måde. Og jeg køber den. Med Condos papirværker på den fine lille udstilling ’The Way I Think’ på Louisiana er vi i repræsentationen ude over patetisk portrætkunst. Vi er ude over portrættet som en projektionsflade for kunstnerens begær. Det er fjollet og sjovt. Og svært at få hold på. Det vender jeg tilbage til.

Et crash course i Condo kunne udformes sådan: amerikansk, født 1957, interesserer sig for musik og maleri som ung og studerer komposition på University of Massachusetts og starter synth-punkbandet The Girls, der senere er opvarmningsband for Basquiats band Gray i New York. Arbejder sideløbende i en butik med print og silketryk og laver i start-1980’erne silketryk for Andy Warhol i The Factory. Han begynder at udstille i East Village og Los Angeles og får hurtigt hul igennem til det, som senere bliver store betydningsfulde amerikanske gallerier.

I dag er han ven med Kanye West, Kim Kardashian og Beyoncé og Jay-Z og de nye popstjerne-kunstsamlere, og han lavede pladecoveret til Wests mesterværksplade ’My Beautiful Dark Twisted Fantasy’ fra 2010. Kan vi komme højere op?

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme