0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lemmerz, Nielsen og Hein: Ny udstilling med nogle af landets allerstørste billedhuggere peger ikke rigtig nogen nye steder hen

Tina Maria Nielsen, Christian Lemmerz og Jeppe Hein udstiller hver for sig rigtig gode værker på Den Frie, men udstillingen med de tre modtagere af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat peger måske lidt for trygt på etablerede kræfter i stedet for ungdommen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
David Stjernholm
Pr-foto: David Stjernholm

Kridhvid er også denne luftige og lækre præsentation af tre vigtige og dygtige kunstnere. Men nogen nysgerrig prisuddeling og prisudstilling er der ikke tale om

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tit er jeg glad’ er en af verdens bedste sange. Bluesagtigt møder sangen en istynd, kridhvid nordisk vintervibe i Carl Nielsens melodi som det helt perfekte match til B.S. Ingemanns bipolære lyrik. I sangen er eksistensens trillebør, som vi hver især skubber rundt med, tungt belæsset med modsatrettede følsomheder. Mens jeg skriver det her, lytter jeg imidlertid til Carl Nielsens femte symfoni. Drama!

Og det er interessant med Nielsenernes – komponistens og billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsens – lidt modvillige krog ind i det moderne. Og interessant at have dem med i ørerne og maven som ledsagere på udstillingen med de tre danske skulpturkunstnere, som netop er blevet forgyldt af det legat, som bærer Carls og Anne Maries navne.

Christian Lemmerz viser tre af sine signaturmarmorskulpturer. Dem er der intet nyt i. Både i bogstavelig og overført og kunstnerisk forstand. De er henholdsvis fra 2007, 2008 og 2018. Et stykke marmor er hugget, som var det et stykke af Golgata, en skulptur er en viderebearbejdning af en allerede udhugget kitschet figur. Okay postmoderne.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts