Sådan så verden ud i går eftermiddag ved 14-tiden – vel at mærke den version af verden, som nyhedskanalen France 24 valgte at servere for sit nye, danske publikum:
Fransk storstrejke, egyptisk Facebook-skandale, mord på en nyhedsvært i Irak, indsættelse af Rwandas nye præsident, advarsel mod koranafbrændinger fra USA’s øverstkommanderende i Afghanistan og en dybdegående ’special report’ om ramadanen.
Det er franskmændenes mission: at give danskerne et nyt perspektiv. Såmænd. Et verdensbillede set fra Paris – men fortalt på engelsk – hvor eksempelvis Afrika, Asien og Mellemøsten fylder mere på landkortet, end tilfældet er i de danske, engelske og amerikanske tv-medier.
Madame News
Frankrigs ubestridte Madame News, den mangeårige nyhedschef og tv-vært Christine Ockrent, står i spidsen for nyhedsstationen France 24, som i denne uge er rykket ind i de danske stuer for fuld styrke:
700.000 storkøbenhavnske husstande med digitalt tv-signal har fået adgang til franskvinklede, engelsksprogede nyheder i døgndrift.
Allerede siden april har 145.000 Canal Digital-abonnenter kunnet se France 24, men nu rykker tv-kanalen og dermed også Madame Ockrent ind i Danmark for alvor:
»I min tid som journalist har jeg set mange eksempler på overforsimplet nyhedsrapportering. Det er et resultat af, at nyhedsmedierne er domineret af nogle få, angelsaksiske aktører. På France 24 er vores ambition at give forskellige vinkler og inspirere vores seere til at være kritiske. Vi ønsker at udfordre den ensidige nyhedsformidling«, fastslår 66-årige Christine Ockrent, hvis formelle titel er produktionsdirektør for France 24.
Danmark et vigtigt marked
Inden vi forsøger at opklare, hvad det helt præcist er, franskmændene mener at kunne tilbyde danskerne, skal vi lige have på plads, hvorfor France 24 har kastet sin kærlighed på danskerne:
»Danskerne er aktive medieforbrugere med høje krav til nyhedsformidling. De er alsidige, berejste og veluddannede trendsættere med stor interesse for verden uden for Danmark. I vores strategi sigter vi efter at nå folk, som sætter trends globalt og er opinionsdannere. På den måde er Danmark og Norden særligt vigtige markeder. Og vi tænker, at der er plads til en nichekanal til danskerne, som har brug for at vide, hvad der foregår på internationalt niveau, mens TV 2 News jo med stor succes fokuserer på indenrigsstoffet«.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her