Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vokseværk. Lea Korsgaard og Hakon Mosbech er to af partnerne i singlefirmaet Zetland. De er vokset fra deres lille kontor i en baggård på Vesterbrogade i København og flytter snart ind i nogle større lokaler. I den samme gård.
Foto: Peter Hove Olesen

Vokseværk. Lea Korsgaard og Hakon Mosbech er to af partnerne i singlefirmaet Zetland. De er vokset fra deres lille kontor i en baggård på Vesterbrogade i København og flytter snart ind i nogle større lokaler. I den samme gård.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Journalistikkens frontløbere' venter stadig på e-bogens gennembrud

Men medievirksomheden Zetland nærmer sig de 1.000 medlemmer.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der blev ikke sparet på hverken pauker eller basuner, da fire yngre journalister for to år siden sagde deres respektive jobs op og etablerede Zetland.

Et firma, som skulle fremstille journalistiske historier af høj kvalitet og af en længde, der lagde sig et sted mellem en lang avisartikel og en bog.

De kaldte dem singler. De skulle primært udkomme elektronisk. Og de skulle »redde journalistikken«, udtalte stifterne dengang.

»Det kan godt være, det lyder pompøst, men det er det også«, har Lea Korsgaard sagt. Hun er den af de fire Zetland-partnere, der bærer titlen ansvarshavende redaktør. Men hvad siger hun så i dag? Er det lykkedes at redde journalistikken?

»Ja, det synes jeg faktisk«, siger Lea Korsgaard.

»I langt de fleste tilfælde lever vi op til traditionen for den lange, velresearchede, velfortalte og underholdende historie. Vi har ikke forladt den ambition«.

Satser på fremtiden Indtil videre har Zetland udgivet 25 singler. De har blandt andet handlet om adelige godsejere, narkoforbrydere i Odense, svømmepigen Jenny, en omstridt redaktør på BT, om Annette Vilhemsens strabadser i SF, danske udvandrere i den amerikanske borgerkrig og om en fyr ved navn Mikkel, som har en ualmindeligt flot pik.

Ideen med Zetland har især været at skabe en ny, mere tidssvarende platform for kvalitetsjournalistik. En platform med mere fremtid i sig end papiravisen eller de flimrende netaviser, som ikke i nævneværdig grad appellerer til fordybelse og eftertanke.

»Vi vil selvfølgelig også gerne afprøve grænserne for, hvordan man fortæller en historie fra virkeligheden«, siger Lea Korsgaard.

I hvilke singler prøver I de grænser af?

»For eksempel i de to singler, Anders Haahr har skrevet. Den ene hedder ’Mikkels pik’ og handler om mandefællesskab. Det er ikke nødvendigvis vanvittigt nyskabende, men det er et helt vildt fedt personligt essay«.

Er alle jeres lange historier ikke nødt til at være mere spændende skrevet end almindelige avisartikler?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det synes jeg også, de er. Men det var ikke en erklæret ambition kun at udgive noget, som eksperimenterede helt vildt«, siger Lea Korsgaard.

Den skramlede legeplads
Lea Korsgaard og hendes tre partnere – Jakob Moll, Silke Bock og Hakon Mosbech – hentede single-ideen i USA, hvor genren har vokset sig stærk hen over de senere år, og hvor en stor del af alle bøger sælges som e-bøger.

Zetland satsede på, at udviklingen ville blive den samme i Danmark, hvilket endnu ikke er tilfældet. Men det går fremad, fortæller Lea Korsgaard.

»Hver gang vi udgiver en single på e-bogmarkedet, bliver den en bestseller. Så hvis bølgen fra USA når til Danmark, så står vi forhåbentlig godt på det marked«, siger hun.

LÆS OGSÅ

Den hidtil bedst sælgende single er ’Kuppet – Fortællingen om danmarkshistoriens største røveri’ af Line Holm Nielsen. Den har solgt omkring 2.000 eksemplarer og er i øvrigt oversat til engelsk og på vej ud i USA.

Zetland nærmer sig hastigt 1.000 abonnenter, som her kaldes medlemmer. De betaler 279 kroner om året for cirka 12 singler plus andre goder – som for eksempel mulighed for at deltage i Zetland Garage.

Live-arrangementerne er en vigtig del af Zetlands aktiviteter. Med ujævne mellemrum dukker Zetland op på en københavnsk scene og præsenterer publikum for »nogle af de sjoveste, smukkeste, vigtigste, mest løjerlige historier, som hvem som helst arbejder med for tiden«, som Lea Korsgaard siger.

Forestillingerne er foregået steder som Bremen, Statens Museum for Kunst og senest på Det Kongelige Teater.



Det virker temmelig elitært ... Næste gang skal I så ind på Amalienborg?

»Det ville være fedt«, svarer Lea Korsgaard. »Vi leder efter scener, der er store nok. Og så syntes vi, det var godt at komme ind på Det Kongelige og gøre noget ved det der plysland. Det endte med, at vi stod og dansede til klokken tre om natten under lysekronerne ...«.

Zetland Live er blevet så stor og succesfuld, at Zetland-partnerne fik lyst til at lave nogle mindre arrangementer ved siden af. Garageshows.

»Vi tænkte, det var vigtigt at få en ny, lille, skramlet legeplads«, siger Lea Korsgaard. Andre følger efter


Zetland-firkløveret er intet mindre end »journalistikkens frontløbere«, mener Peter Bro, som er professor og leder af journalistuddannelserne på Syddansk Universitet.

»Zetland har været med til at udvide grænserne for, hvordan vi normalt tænker journalistik. Og efter Zetland har de store etablerede medievirksomheder da også fået travlt med at lave singler og livearrangementer«, siger han.

Men kan Zetlands opskrift redde et dansk medielandskab med faldende indtægter og krisetilstande? Det kan være svært at spå om, mener Peter Bro.

»Jeg tror, at glæden og forventningen har været større i de redaktionelle kredse end i de kommercielle. Der har været et modsvar fra de tilsvarende kommercielle miljøer, hvor man har sagt: ’Lad os lige se, om det går’«, siger Peter Bro.

LÆS OGSÅ

Berlingske er et af de medier, der forsøger sig med singler. Avisen blev inspireret direkte fra USA og var i gang med at udvikle formatet, inden Zetland kom med den første single, siger redaktionschef Nina Rølle fra Berlingske Medias forlag.

»På nuværende tidspunkt er det ikke en god forretning. Vi bruger enormt mange ressourcer på vores singler, men lige nu er der ikke et stort marked for det her i Danmark«, siger hun.

Det afgørende for Berlingske har været at få fat i de læsere, der kan lide lange artikler.

»For jeg tror, vi især i fremtiden kommer til at møde en rigtig stor efterspørgsel på fordybelse. Som et godt alternativ til al den hurtige journalistik«, siger Nina Rølle. Der skal købes printerpatroner

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Zetland henvender sig nok mest til veluddannede folk, der bor i byerne, vurderer Lea Korsgaard. »Til vores live-arrangementer falder folk ligesom i to grupper, kan vi se: Unge under uddannelse og de klassiske kulturforbrugere, som æder ethvert nyt kulturudbud. Og så er der en hel masse journalister ...«. Zetland-folkene tjener flere penge på live-arrangementer, kurser og konsulentopgaver end på kerneproduktet: singlerne. Til gengæld behøver de fire journalister stort set ikke længere at tjene penge ved siden af for at få firmaet til at løbe rundt – også selv om de ikke længere får penge fra fonde og netop har fået afslag på mediestøtte fra Kulturministeriet. »I år regner vi med at få en omsætning på halvanden million. Og i januar begyndte vi at lønne os selv. Der gik det fra at være mere con amore til at være en lille etableret medievirksomhed. Men jeg prøver ikke at bilde dig ind, at det ikke er hårdt eller kræver sindssygt meget arbejde ...«, siger Lea Korsgaard. LÆS OGSÅ De fire partnere får rundt regnet, hvad der svarer til startlønnen for en journalist. Derudover skal der betales løn til en projektansat samt til alle leverandører af singler, som enten er freelancere eller arbejder på andre medier. Selv får partnerne ikke skrevet ret meget. »Der går sindssygt meget tid med at bestille printerpatroner og skrive kontrakter ... Jeg er i højere grad altmuligmand end redaktør«, siger Lea Korsgaard. I øvrigt er det ikke nødvendigvis singlerne, der skal frelse journalistikken, tilføjer hun: »Who knows, om ti år har vi måske droppet dem og udkommer måske på en helt anden måde. Det gør ikke noget, så længe kernen stadig er at fortælle de gode historier«.















Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden