Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: ADRIAN JOACHIM
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flemming Rose om publicistprisen: Prisen ville have taget presset i 2006

Jyllands-Postens redaktør er stolt over at blive anerkendt for at have nuanceret debatten om ytringsfrihed.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han er blevet mandsopdækket af PET, kaldt racist og islamofob og haft alverdens debattører på nakken. Flemming Rose var manden, der i 2005 som kulturredaktør på Jyllands-Posten skrev den tekst, der ledsagede de 12 Muhammedtegninger.

Et stykke arbejde, der som få andre har haft langvarig effekt både herhjemme og rundt om i hele verden.

Flemming Rose, der nu er udlandsredaktør på samme avis, modtog torsdag aften - 10 år efter Muhammedtegningerne - Den store Publicistpris 2015 for »mangeårig, fremragende indsats for lødig publicisme«.

Flemming Rose, ville det ikke have været mere værd, hvis du havde fået den i 2006?

»Det er klart, at i 2006 stod jeg og Jyllands-Posten meget mere alene, end vi gør i dag, og der ville prisen have været et boost. Men det er ikke sådan, det virker. Jeg er helt på det rene med, at det tager lang tid at flytte noget i den offentlige debat og i en problemstilling, der er så konfliktfyldt og opleves som ubehagelig af rigtigt mange mennesker. Men ja, objektivt set ville det have taget noget af presset på Jyllands-Posten og mig dengang, men det ville også have været blevet oplevet som en manifestation, et statement, i dag er det mere udtryk for en erkendelse«.

Flemming Rose ser pristildelingen som et udtryk for, at debatten har rykket sig herhjemme.

»Virkeligheden har forandret sig«, siger han.

»For 10 år siden troede mange, at Jyllands-Posten bare trykte tegningerne for at provokere, og at vi var skyld i alt det, der skete. Den argumentation er svær at opretholde nu, hvor vi har ’muhammedkriser’ med jævne mellemrum. Kriser forårsaget af medier, der står et helt andet sted politisk end Jyllands-Posten - som Charlie Hebdo -, af musikere, forlag, alle mulige institutioner og aktører«, mener han.

LÆS INTERVIEW FRA 2013

Mere forståelse i udlandet

»Flemming Rose har de sidste ti år været en stærk og central aktør i den internationale debat om ytringsfrihed, og midt i de store kontroverser har han ikke blot stået fast på sine principper, men også insisteret på at forklare og nuancere sine synspunkter i debatter verden over«, lød det i juryens begrundelse.

Og Flemming Rose sætter stor pris på den hjemlige anerkendelse af, at han netop har arbejdet for nuancering, da han har oplevet at være sat i bås som 'ham med tegningerne fra Jyllands-Posten'.

»Der er meget stor forskel på Danmark og omverdenen. Det sidste halve år har jeg talt meget mere om ytringsfrihed i internationale medier end i Danmark. Og på The Guardian, som man ville tro ville være uenige med Jyllands-Posten, er deres chefredaktør vildt begejstret for min bog, og The Economist satte min bog på listen over de ti bedste bøger i verden i 2014. I Danmark har folk et forhold til mig ud fra, at jeg er på en bestemt avis og projicerer ud fra det, så mange hører ikke, hvad jeg siger, de har sat et mærkat på mig og læser alt ud fra det. Men jeg er glad for at høre, at der nu er mennesker, som siger – blandt andet i motivationen for publicistprisen – at jeg har nuanceret debatten. Det er glædeligt, for det er det, jeg har forsøgt på«.

LÆS TØGER SEIDENFADENS ANMELDELSE AF 'TAVSHEDENS TYRANNI'

Prisvinderen understreger, at selv om meget har rykket sig i de ti år siden Muhammedtegningerne, og selv om han selv har rejst verden rundt og læst utallige værker for at blive klogere på problemstillingen, er der stadig meget at blive klogere på.

»Jeg finder ikke stor tilfredsstillelse ved at se mange muslimer, der føler sig krænket eller ambassader, der bliver sat i brand. Og som jeg har sagt hele vejen, er der ikke en tegning, der er et menneskeliv værd. Men hvad gør vi hvis andre mener det? Hvordan håndterer vi det? Det er en enormt kompleks problemstilling«.

Ud over hæderen modtog Flemming Rose en check på 20.000, et særligt fad samt en personlig tegning af Jens Hage.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden