Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Valgplakat. SF's leder bliver hængt på Dronning Louises Bro i København.
Foto: Finn Frandsen (Arkiv)

Valgplakat. SF's leder bliver hængt på Dronning Louises Bro i København.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SF's valgplakater sigter bredt med Olsen Dyhr i radikal-blå jakke

Men: Det er ikke så sjovt at anmelde valgtplakater, som det har været.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke så sjovt at anmelde valgplakater, som det har været. Ved de seneste valg er politikerportrættet blevet altdominerende, og pointen med plakaterne er næsten alene at prente et ansigt ind i vælgerens bevidsthed.

Men en god valgplakat nøjes ikke med at slå et ansigt an. Den prøver også at sige noget. Her kommer Pia Olsen Dyhr som en redningskvinde for SF’s kampagne: På denne plakat tales der om dagpengepolitik med store typer – ligefrem større end afsenderens navn og partilogo.

LÆS OGSÅ

Det er godt, for med den blå jakke og det lange udslåede hår og makeup på en kandidat, der grafisk er rykket ud til højre, kunne hun for en overfladisk betragtning repræsentere et hvilket som helst parti, der stiller op til Folketinget.

Det er kun logoet med den røde dynamiske trekant og de bløde hjørner, som ingen kan skære sig på, der afslører, at hun stiller op for SF.

Med to sætninger og to gange ’mister’ mister man nemt budskabet i forbifarten, men med ordet ’menneske’ signalerer hun humanisme i modsætning til S, der signalerer et nationalt perspektiv ved at sætte ’Danmark’ ind i sit slogan.

Bløde værdier

SF har siden sidst oppet sig med kvaliteten af fotografi og layout. Med den blå jakke og moderne skrifttype appellerer hun bredt og fisker efter vælgere helt ovre i de radikales æstetik.

LÆS OGSÅ

Kigger man lidt nærmere på tøjet, kan man se, at det er blødere og mere afslappet end det, kandidaterne fra Socialdemokraterne og ud mod højre optræder i. Hun er ikke endnu et Gucci-Dyhr.

Så selv hvis hun er klædt i økologisk bomuld, er det som politisk kommunikation hverken uldent eller vagt – måske de korslagte arme ikke viser meget fightervilje, men det kunne også udtrykke, at på de her bløde værdier er hun urokkelig.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden