Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

rød. Der er ikke sket noget afgørende nyt på plakatsiden for Enhedslisten ved dette valg
Foto: Thomas Borberg

rød. Der er ikke sket noget afgørende nyt på plakatsiden for Enhedslisten ved dette valg

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Enhedslisten spiller sikkert med grafisk uopfindsom valgplaket

Ø's plakater tager ingen chancer, men hviler blot på de grafiske laurbær

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med farvebilleder af kandidaterne på en lys baggrund er Enhedslistens valgplakater rykket ind på midten af feltet.

Partiet er nu officielt lige så grafisk kedelig og uopfindsomt som SF, S, R, KD, C, V og DF, der flokkes om at være dem, der laver den mest gennemsnitlige kandidatplakat, som hverken signalerer politik eller holdninger.

Kun LA med deres sort/hvide portrætter og Alternativet med deres Shrek-lignende grønne hoveder stikker ud i forhold til midterstrømmen.

Den røde bølge

Enhedslisten er ellers grafisk det bølgende parti. Der er runde former i den skråtstillede tegneserietaleboble med Ø’et, og der er en rød bølge i bunden af plakaten, der giver designet swung.

Partierne på midten ønsker at udtrykke stabilitet, tyngde og konstans med solide blokke eller bånd i bunden af deres plakater. Enhedslisten er noget rødt, der skyller ind over plakaten.

Men der er ikke sket noget afgørende nyt på plakatsiden for Enhedslisten ved dette valg. Ved sidste folketingsvalg fik partiets politiske ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen, næstflest personlige stemmer kun overgået af Venstres daværende statsminister, Lars Løkke Rasmussen. Og måske det er frygten for at miste denne enorme popularitet, der har gjort partiet grafisk midtersøgende.

Ø(h)..

Det er en kende skuffende, når nu Enhedslisten tidligere har kunnet mønstre valgplakater på arabisk og lignende, der klart signalerede, at de var et alternativ til det brede politiske midterspor.

Det er faktisk bare det samme gamle Ø i taleboblen, som man enten kan læse geografisk, som et udråb af et eget friområde (uden for indflydelse), økologisk, som et særligt miljøbevidst parti, eller blot tøvende som et ... Ø(h).

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden