Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: AP
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Størstedelen af amerikanerne får deres nyheder fra Facebook og Twitter

Amerikansk undersøgelse viser, at flertallet af amerikanske Twitter- og Facebook-brugere nu får deres nyheder via de sociale medier.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du åbner Facebook. En gammel skolekammerat efterspørger en billig VVS'er. Din kusine ønsker sin sure teenagedatter tillykke med fødselsdagen. Din fraskilte nabo skifter civilstatus til 'i et forhold'. Og så ryger du ind i en ophedet debat om 12-talspiger versus det svenske hen-begreb.

Sådan ser online-hverdagen ud for mange på de sociale medier. Private nyheder, delinger, lykønskninger, efterlysninger og bekendtgørelser i en pærevælling med journalistiske nyhedshistorier med tragiske vidnesberetninger fra flygtningelejre, koncertanmeldelser eller politiske debatter.

De senere år har alverdens nyhedsmedier skruet op for tilstedeværelsen og nyhedstrykket på de sociale medier. Deling af artikler, videoklip og debatindlæg giver trafik til netmedierne. For eksempel får Politiken.dk cirka 20 procent af den samlede trafik fra de sociale medier, når brugerne linker, debatterer og liker løs.

Brugen stiger voldsomt

En ny undersøgelse fra den amerikanske tænketank Pew Research Center viser, at hele 63 procent af de amerikanske brugere af sociale medier melder, at de får deres nyheder fra sociale medier. Og den andel er stigende. På to år er tallet steget med henholdsvis 11 og 16 procentpoint for Twitter og Facebook.

Men hvad betyder det, at vi alle sammen mere eller mindre får kurateret vores verdensbillede via de sociale medier og dem vi følger - i stedet for en papir-, net-, tv- eller radioavis hvor der sidder en journalistisk redaktion og prioriterer og vægter verdens nyheder for os?

»Du får mig ikke til at sige, at det bliver hverken dårligere eller bedre. Men der er en udfordring ved, at de publicistiske medier mister en del af deres funktion som gatekeeper på nyheder. Den første del, den med udvælgelsen efter væsentlighed, beholder de, men den del med at prioritere hvor vigtig og stor en historie er, er delvist ude af journalisternes hænder nu. Det styrer folk selv på de sociale medier«, siger Filip Wallberg, journalistisk lektor på SDU og redaktør for sociale medier på Fynske Medier.

Han har forsket en del i virale nyhedshistorier og slår fast, at det især er provokation, identifikation, sensation og fascination, der slår igennem på de sociale medier. Han siger, at de gamle mediehuse nu skal lære at ompakke journalistiske historier til dette nye marked, hvor der klikkes helt vildt på en historie om en forsvunden 2-årig dreng ved navn Storm i Nordsjælland, mens millioner af syriske flygtningebørn ikke rigtig fænger.

»På Facebook er du en del af et personligt fællesskab med helt personlige kriterier for, hvad der er relevant for dig at snakke om. Opfinderen af Facebook, Mark Zuckerberg, har engang udtalt, at et døende egern i din forhave kan være mere relevant end døende mennesker i Afrika. Folk kan ikke altid rumme det højpandede eller begivenheder langt væk, men alle forældre kan relatere til en forsvunden 2-årig«, siger han.

Ikke mediernes død

Det lyder jo som journalistikkens endelige? Eller i hvert fald væsentlighedskriteriets?

»Folk holder ikke op med at bruge de traditionelle medier, så de publicistiske medier er ikke ved at dø. Men funktionen til at finde jeres indhold er i bevægelse og ændrer sig. Forsiderne på de digitale medier mister betydning, fordi brugerne finder historierne andre steder. På Facebook falder du over en artikel fra politiken.dk, læser og lukker, så falder du over en fra jp.dk og så noget fra dagens.dk. Nu skal medierne så lære at tjene penge på det hopperi og pakke historierne anderledes, så brugerne bliver interesserede«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I rapporten fra Pew Research Center beskrives det, hvordan Twitter og Facebook forsøger at nærme sig nyhedsredaktionens rolle ved at udvikle værktøjer, der gør det nemmere at følge de store begivenheder og breaking news - live mens det sker. På den måde bliver netmediernes hjemmesider sammen med papiravisernes oplagsfald og den generelle forsideprioritering langsomt mere ligegyldig.

»Der er en spirende tendens til, at mange medier overvejer at lukke deres hjemmesider og udelukkende være der, hvor folk er - på de sociale medier. Medieplatformen NowThis News er et eksempel, for de er kun på de sociale medier nu. Det svarer til at rive en papiravis i tusind stykker og i stedet hænge små bidder op i lygtepæle og på bygninger, som folk alligevel passerer. Som YouTube, Instagram og Twitter«, siger Filip Wallberg.

Danskerne er mere trofaste

For en måneds tid siden blev rapporten 'Reuters Digital News Report 2015' udgivet med en sammenligning af medieforbruget i 12 lande. Den danske del af rapporten har professor Kim Schrøder fra Center for Magt, Medier og Kommunikation på Roskilde Universitet stået for.

Tallene viste, at 47 procent af danskerne finder deres nyheder via de sociale medier. Udviklingen går hurtigt, men danskerne er indtil videre mere trofaste overfor traditionelle nyhedsmedier end amerikanerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Når jeg kigger på tallene for 2013 og 2014, så får flere danskere deres nyheder via de sociale medier, enten via et nyhedsmedie de abonnerer på eller via links i deres eget newsfeed. Men forestillingen om at vi sidder i et ekkorum, hvor vi skræddersyr vores verden på de sociale medier, holder ikke. Folk fortalte faktisk, at de via de sociale medier kommer i kontakt med en bredere vifte af medierne end tidligere«, siger Kim Schrøder, der mener, at udviklingen har en demokratiserende virkning. Folk søger mangfoldigheden.

Han fortæller også, at danskerne er mere brand-loyale end for eksempel amerikanerne. Vi vil have vores nyheder fra et medie, vi stoler på, hvor amerikanerne og sydeuropæerne er mere tilbøjelige til at bruge søgemaskiner.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden